Opel: Hogere uitstoot bij geteste wagen "meer dan waarschijnlijk werk van marter"

Volgens de Duitse autofabrikant Opel is er zeker niet gesjoemeld om de uitstoot van het model Zafira te verlagen. Dat staat in een officiële reactie vanuit het hoofdkwartier in Rüsselsheim. Eerder deze week bleek uit onderzoek van VRT Nieuws dat de uitstoot van twee Zafira's fors en onverklaarbaar daalde na een bezoek aan de garage. Volgens Opel zijn er geen mysterieuze updates geweest en is de hogere uitstoot van voor het garagebezoek perfect te verklaren.

Volgens Opel was bij de eerste geteste wagen de bedrading van de temperatuuremissiesensor beschadigd. "Meer dan waarschijnlijk het werk van een marter. Deze sensor heeft een directe invloed op de uitlaatgasemissies", klinkt het.  "De sensor werd vervangen. Er werden geen software-updates uitgevoerd op het motormanagementsysteem." Bij de tweede Zafira zaten er volgens de autobouwer dan weer negen softwarefouten in het motormanagementsysteem.

"Blijkbaar hebben die twee factoren volgens Opel geleid tot een veel hogere uitstoot en ook tot de toegenomen kracht van de auto's", zegt VRT-journalist Luc Pauwels, die de wagens heeft getest.

Opel hoopt naar eigen zeggen met de verklaring "de laatste twijfels weg te nemen die veroorzaakt werden door de VRT-reportage".

"Toevallig brute pech gehad"

Veel indruk maakt die verklaring niet bij Pauwels. "Als je hen mag geloven hebben wij dus brute pech gehad dat wij per ongeluk twee defecte Zafira's te pakken hebben gekregen. Toevallig leidden die defecten tot een hogere uitstoot en toevallig ook tot meer kracht. Dat laat ik voor hun rekening."

Een beetje te veel toeval dus, volgens VRT-journalist Luc Pauwels. "In Duitsland is er ook een Zafira getest waarvan Opel zei dat die auto niet goed was. Ook de BBC heeft een Zafira getest op zijn uitstoot en daar zei Opel hetzelfde. We moeten tot de conclusie komen dat vier verschillende instanties toevallig allemaal slechte Zafira's te pakken hebben gekregen."