Thomas Reynaert leidt nieuwe Europese luchtvaartorganisatie A4E

Op de luchthaven Schiphol nabij Amsterdam wordt vandaag de nieuwe luchtvaartvereniging A4E voorgesteld. A4E staat voor Airlines for Europe en wordt gevormd door de vijf grootste luchtvaartmaatschappijen van Europa: Ryanair, Lufthansa, easyJet, Air France-KLM en IAG Group (British Airways, Iberia, Vueling en Aer Lingus). Aan het hoofd komt de Vlaming Thomas Reynaert, tot vorig jaar president van United Technologies International Operations Europe.

De lancering van A4E wordt bijgewoond door de Eurocommissaris voor Transport, Violeta Bulc, en de toplui van de "grote vijf". De vijf grootste luchtvaartgroepen van de EU willen nauwer gaan samenwerken om wat ze noemen een “nieuwe revolutie in de Europese luchtvaart” af te dwingen.

Traditionele maatschappijen zoals Air France-KLM, Lufthansa en British Airways/Iberia kwamen nooit eerder bijeen met hun concurrenten (lagekostenmaatschappijen) Ryanair, Vueling en easyJet. De vijf airlines die nu gaan samenwerken, zijn samen goed voor ruim de helft van alle luchtverkeer in Europa.

"We kunnen nog altijd niet rechtdoor vliegen"

De bij A4E aangesloten maatschappijen pleiten voor een meer coherent luchtvaartbeleid in Europa, iets wat volgens hen al jaren ontbreekt. In de Verenigde Staten en de Golfregio is zo'n gezamenlijke strategie er bijvoorbeeld wel, "en dat is een voorwaarde voor een sterke en competitieve sector zoals we die vroeger hadden", zei Carsten Spohr, topman bij Lufthansa, vorig jaar in Brussel.

Een belangrijk punt in die strategie is een eengemaakt luchtruim, waardoor de vliegtuigen eindelijk niet meer extra brandstof verbruiken dan nodig is, en de prijzen dus ook niet meer onnodig verhoogd moeten worden. "We kunnen nog altijd niet gewoon rechtdoor vliegen", hekelde Ryanair-topman Michael O'Leary. Hij werd daarin bijgestaan door Lufthansa-baas Spohr. "Terwijl we miljarden in nieuwe technologie pompen, kunnen wij nog altijd niet in rechte lijnen vliegen. Elke Cessna (een klein vliegtuigje) kan tegenwoordig met een iPhone rechtdoor vliegen, maar wij volgen nog steeds navigatieroutes die werden vastgelegd nog voor wij zijn geboren."

Zo'n Single European Sky zou niet alleen beter zijn voor de luchtvaartmaatschappijen, maar omdat het brandstofverbruik naar omlaag gaat, zouden dan ook de reizigers minder moeten betalen. Maar dat is niet het enige. De vijf grote maatschappijen hekelen ook de hoge luchthavenkosten op het continent. Volgens Alexandre de Juniac, topman van Air France-KLM, "zijn drie van de vijf duurste hubs ter wereld Europees". Hij vindt bovendien ook dat de vergoeding voor de luchtverkeersleiding omlaag moet.

IAG-topamn Willie Wash pleit dan weer voor de afschaffing van wat hij noemt "onredelijke taksen in verschillende landen, zoals milieu- en passagierstaksen". Volgens hem zijn die namelijk contraproductief, wat we ook konden merken in Nederland en Ierland. Het schrappen van die passagierstaks heeft in die landen geleid tot een toename van de luchtvaart en tot economische groei.

"Honderdduizenden banen scheppen"

Indien al die gevraagde maatregelen door de Europese Commissie zouden raken, dan zou dat volgens de luchtvaartmaatschappijen honderdduizenden banen kunnen scheppen, de economische groei ten goede komen en meer efficiëntie creëren waardoor de ticketprijzen omlaag kunnen.

De bestaande luchtvaartverenigingen Association of Europese Airlines (AEA), nu de grootste, en verder ook ELFAA (vereniging van lagekostenmaatschappijen) en ERA (European Regions Airline Association), de IACA (International Air Carrier Association) hebben al te kennen gegeven dat ze willen verder werken onder hun eigen naam.