Ultratop houdt van Belgische muziek

Meer dan vier op de tien van de 200 best verkochte albums in Vlaanderen was in 2015 van Belgische makelij. Bijna een kwart was Nederlandstalig. Dat heeft de Belgian Entertainment Association (BEA) berekend. Ook in de verkoop van singles nemen de Belgische artiesten opnieuw een belangrijkere plaats in. Succesvolle muziekprogramma's op televisie spelen hierin een grote rol.

De Ultratop 200 is de officiële hitlijst van verkochte albums en singles in Vlaanderen. Aan de vooravond van de MIA's, de prijzenslag voor de Belgische muziekindustrie, destilleerde BEA, de koepelfederatie van de Belgische entertainmentindustrie, de Belgische en Vlaamse producties uit die Ultratop.

Conclusie van de BEA: de Vlaming koopt opnieuw meer Belgische albums. Het aandeel van Belgische albums in de Ultratop 200 is 41,10 procent, goed voor 69 albums. Hiermee wordt 2007 (42,56 procent) bijna geëvenaard, toen de verkoop van het Clouseau-album "Vonken en vuur" hoge toppen scheerde. Nu is die eer weggelegd voor Stan van Samang met "Liefde voor publiek". Dit verklaart grotendeels waarom bijna een kwart (23,86 procent) van de verkochte albums Nederlandstalig is.

Singles

Op het vlak van de singles moeten de Belgische artiesten met een kleiner aandeel tevreden zijn (26,6 procent). Het aandeel Nederlandstalige singles (6,5 procent) lag echter niet meer zo hoog sinds 2009 (8,6 procent).

De aandacht van Vlaamse televisieprogramma's zoals de "MIA's", "Liefde voor muziek" en "K3 zoekt K3" voor Belgische artiesten "hebben de populariteit zeker gunstig beïnvloed", zegt BEA-directeur Olivier Maeterlinck. Zo staan "Liefde voor muziek"-deelnemers Stan van Samang (tweemaal) en Slongs Dievanongs, naast K3 en Tourist LeMC in de top 5 van bestverkochte Nederlandstalige singles.

Maar de radio blijft natuurlijk een belangrijk medium voor de Belgische artiesten. Er bestaan al quota voor de openbare omroep om Nederlanstalige muziek te draaien, zegt Maeterlinck. "Dat de regering in haar beleidsverklaring stimulansen belooft aan commerciële radio's die de lokale muziekindustrie ondersteunen is dan ook opsteker voor de muzieksector in Vlaanderen", besluit hij.