Vorst mag vanaf 2018 elektrische Audi bouwen

De Audi-fabriek in Vorst mag vanaf 2018 een nieuw elektrisch model bouwen. Die beslissing is goed nieuws voor de 2.600 werknemers. Vakbonden en personeel zijn in de loop van de voormiddag officieel ingelicht over het nieuws. De fabriek zal ook de batterijen produceren voor de elektrische wagens.

In Vorst wordt momenteel de A1 gemaakt, het kleinste model van Audi. De productiecyclus loopt af in 2018 en verhuist daarna naar Spanje. Tot nog toe was er geen duidelijkheid over een opvolger. De tijd begon te dringen, want om de fabriek klaar te maken voor een nieuw model is veel tijd nodig.

De directie van Audi Brussels, zoals de fabriek officieel heet, heeft wel altijd gezegd dat de toekomst van de vestiging verzekerd was en de 2.600 werknemers zich geen zorgen moesten maken.

In het onderhoud tussen de vakbonden en de directie vanmorgen is beloofd dat al het personeel met een Audi-contract aan boord wordt gehouden. Dat bevestigde ook de directeur van de Audi-fabriek, Patrick Danau, na een ontmoeting met premier Charles Michel (MR). "Wie vandaag de A1 bouwt, zal ook nodig zijn voor de elektrische auto."

Steun van regering

Details over hoeveel in de fabriek wordt geïnvesteerd, en hoeveel wagens van het nieuwe model van de band zullen rollen, werden niet bekendgemaakt tijdens het onderhoud tussen de vakbonden en de directie.

De regering heeft mee aan de kar getrokken om het elektrische model naar ons land te halen. Zo werd een steunpakket van 130 miljoen euro ter beschikking gesteld van Audi en werden ondersteunende maatregelen (zoals gunstige fiscale regimes) getroffen.

De auto die in Vorst zal worden geproduceerd, is de eerste volledige elektrische SUV van Audi. Voorlopig heet het model "Audi e-tron quattro concept". Met de batterij van de auto zou je 500 kilometer ver kunnen rijden zonder opladen.

"Drama sluiting Volkswagen definitief uitgewist"

De christelijke vakbond ACV reageert verheugd op de toewijzing van de elektrische SUV aan Audi Brussels. "Dit is de ultieme beloning voor het gemeenschappelijke harde werk van het personeel, het management, de vakbonden en de politiek", zegt ACV Metea-secretaris William Van Erdeghem. De komst van het nieuwe model betekent volgens Van Eerdeghem ook dat "de grote wonde" die de zware herstructurering van VW Brussel in november 2006 heeft geslagen "volledig is genezen".

De ACV-secretaris herinnert aan de afspraken die werden gemaakt in 2007 -toen Audi de fabriek overnam- over flexibiliteit, kostenbeheersing en de organisatie van het sociaal overleg. "Een moeilijke periode waarin héél wat inspanningen van het personeel werden gevraagd om een volwaardige Audi-vestiging te worden. We hebben intussen geleerd om met elkaar te praten in plaats van het conflictmodel te hanteren: het overlegmodel, een moderne vorm van vakbondswerk die tot resultaat kan leiden. Vandaag plukken we de vruchten van deze ommekeer."

De socialistische vakbond ABVV gooit  bloemetjes naar de werknemers, zichzelf en het Brusselse Gewest. "In België kan het sociaal overleg, wanneer het efficiënt is, een echte motor zijn van economische ontwikkeling", luidt het. "Het lijdt geen twijfel dat de uitstekende kwaliteit van de Brusselse, Vlaamse en Waalse werknemers van Audi Vorst heeft bijgedragen tot deze beslissing."

"België is opnieuw sexy voor investeerders"

Ook minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) reageert verheugd. "Ik heb de jongste maanden intensief overlegd met de directie van Audi. We hebben tijdens diverse overlegmomenten uitgebreide toelichting gegeven bij de steunmaatregelen waarop Audi aanspraak zou kunnen maken bij een nieuwe investering in Vorst", zegt hij. "Ik ben dan ook heel erg verheugd dat we Audi hebben kunnen overtuigen van het verbeterde investeringsklimaat en van de troeven van de taxshift, die de lasten op arbeid aanzienlijk verlaagt."

"De beslissing van Audi is belangrijk, omdat de voorbije jaren de negatieve berichtgeving uit de sector overheerste. Duizenden banen gingen daarbij verloren. Nu is er perspectief op forse investeringen en jobs. En dat binnen een belangrijk segment van de markt naar de toekomst toe. Dat past perfect in de strategie van de regering om in te zetten op innovatie."

"De beslissing van Audi om belangrijke investeringen voort te zetten in Brussel toont aan dat België opnieuw sexy is voor investeerders. Het is ook een signaal naar andere bedrijven dat ons land steeds aantrekkelijker wordt", reageert premier Charles Michel (MR).