Brokkenmakers zullen moeten opdraaien voor kosten van signalisatie

Wie op de snelweg een ongeval veroorzaakt, zal de kosten voor de signalisatie moeten betalen. Dat stelt minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) voor. Hij wil de signalisatie namelijk uitbesteden aan privéfirma’s. En die zullen hun kosten doorrekenen naar de veroorzaker van het ongeval.

Bij een ongeval op de snelweg komen nu twee politieteams ter plaatse: één om de vaststellingen te doen en de pv’s op te stellen en één om het verkeer te regelen en noodsignalisatie - kegeltjes en lichtsignalisatie - te voorzien. Dat laatste is eigenlijk geen taak voor de politie, zei minister van Binnenlandse Zaken gisteren tijdens de voorstelling van zijn kerntakenplan in het parlement.

“Dit is geen essentiële politietaak, maar ze slorpt wel wel personeel op”, luidt het in een reactie in Het Nieuwsblad. Concreet zijn er dagelijks 25 politieagenten op de baan om signalisatie te voorzien bij snelwegongevallen, die nu betaald worden door de overheid. Jambon wil nu de factuur doorschuiven naar de brokkenmakers zelf. Want die zullen de factuur moeten betalen van de signalisatie die Jambon wil laten uitvoeren door privéfirma’s.

Brokkenchauffeurs zullen die rekening uiteindelijk niet zelf in de bus krijgen, want de minister denkt eraan om dit onrechtstreeks te regelen via de autoverzekering. Hiervoor moet nog overlegd worden met de verzekeringensector, maar als de regeling er komt, valt te verwachten dat de verzekeringspremies duurder zullen worden.

2.500 agenten

Het voorstel om de signalisatie na snelwegongevallen uit te besteden, staat in een groter kerntakenplan van minister Jambon, dat eind vorig jaar is goedgekeurd door de regering. In het plan staan 21 maatregelen waarvan de uitvoerbaarheid nog gecontroleerd moet worden.   

De bedoeling van het plan is om meer blauw op straat te krijgen; maar liefst 2.500 agenten. Om aan dit aantal te komen, moet er elders worden gesneden. En dat moet volgens de minister gebeuren bij wat hij beschouwt als niet-kerntaken. Die zullen deels of zelfs helemaal worden uitbesteed aan privé-partners. Naast de signalisatie bij ongevallen denkt Jambon bijvoorbeeld om de verwerking van pv's en het beheer van flitspalen door bedrijven te laten gebeuren.

Kritiek

Het plan wordt niet op gejuich onthaald door de politievakbonden. Die noemen het eerder "een reclamestunt", die weinig realistisch is. Acties zijn er echter nog niet gepland.

Ook regeringspartner CD&V is kritisch en vindt het plan op sommige vlakken te verregaand. De christendemocraten staan erg weigerachtig over de uitbesteding van taken die met dwang te maken hebben, zoals fouilleren en de begeleiding bij gevangenentransport. Dat wil CD&V nog altijd door politieagenten laten doen. Open VLD vindt net het omgekeerde en wil veel van die taken net wel uitbesteden.