Dure dollar helpt Ahold aan fors meer omzet

Het Nederlandse supermarktconcern Ahold, dat momenteel aan een fusie werkt met Delhaize, heeft in het vierde kwartaal van 2015 een omzet behaald van 9,8 miljard euro, ruim een vijfde meer dan een jaar eerder. Dat maakte het moederbedrijf van onder meer Albert Heijn en webwinkel Bol.com bekend. De groei is met name te danken aan de dure dollar en het feit dat het kwartaal een week meer telde dan een jaar eerder.

Daarvoor gecorrigeerd was de groei 3,1 procent. In Nederland nam de omzet met 15 procent toe tot 3,3 miljard euro. De verkopen in winkels die er vorig jaar ook al waren, namen met 3,2 procent toe, mede dankzij sterke verkopen rond de feestdagen in december. De onlineverkopen van Bol.com en Albert Heijn namen op jaarbasis met meer dan 30 procent toe.

De omzet uit de Amerikaanse activiteiten nam met meer dan een kwart toe tot 6,1 miljard euro, met name dankzij de sterke dollar.

Ahold en Delhaize zitten momenteel in een fusieproces, dat dit jaar afgerond zou moeten worden. Ahold Delhaize zal uit meer dan 6.500 winkels met 375.000 medewerkers bestaan, zo klonk het bij de aankondiging half 2015.