NMBS-campagne die van files werelderfgoed maakt, haalt Wall Street Journal

Ons land pronkt op de voorpagina van de Wall Street Journal vandaag. Niet met het terrorismedossier of belangrijk financieel nieuws, wel met de ludieke NMBS-campagne van midden vorig jaar die van files werelderfgoed wil maken. En ook de "tegencampagne" van het Radio 2-programma "De inspecteur" komt aan bod.

In de eerste week van september vorig jaar pakte de NMBS uit met een opmerkelijke reclamecampagne. De spoorwegmaatschappij riep mensen op om via een site een onlinepetitie te tekenen om zo van de files op de Belgische wegen werelderfgoed te maken. De voordelen van reizen met de trein werden daar mooi opgesomd.

De actie was ook een correspondent van de Wall Street Journal niet ontgaan, zo blijkt nu. Vandaag prijkt onderaan de voorpagina van de Amerikaanse krant namelijk een artikel over het verkeer in ons land. "In Belgium, They Want to Honor Traffic Jams" ("In België wil men files eren"), klinkt de kop. De tekst - die ook online te lezen is - schetst een uitgebreide analyse van de problemen op vlak van mobiliteit in België.

"Tegenactie"

Aan het woord komen onder meer Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A), schepen van Mobiliteit van de stad Brussel Els Ampe (Open VLD), voormalig staatssecretaris Bruno De Lille (Groen), Roel De Cleen van de Fietsersbond en Danny Smagghe van Touring. En ook Sven Pichal, presentator van "De inspecteur" op Radio 2 mocht zijn mening geven.

Het radioprogramma startte namelijk enkele dagen na de bewuste NMBS-campagne met een "tegenactie". Als de spoorwegmaatschappij van files cultureel erfgoed wil maken, dan mogen de vertragingen bij het spoor dat ook worden, klonk de redenering. Een actie die ook de bewuste correspondent van de krant niet is ontgaan.

"Vrij snel na onze actie nam Tom Fairless (de auteur van het stuk, nvdr.) contact met ons op", zegt Pichal aan onze redactie. "Dat was heel raar. We dachten eerst dat het om een flauwe grappenmaker ging, dus besloten we hem even te googelen. Zijn Twitteraccount liet echter geen twijfel mogelijk, we hebben hem dan ook te woord gestaan."

Maanden later

Enkele maanden later had de redactie van het programma nog steeds niets gehoord. "We dachten dat het er niet meer van zou komen, dat hij het plots druk had gekregen met andere zaken. Maar vanochtend lieten verschillende luisteraars uit Amerika ons weten dat we vernoemd werden in een artikel. Ik dacht eerst dat het enkel online zou zijn, maar blijkbaar staan het artikel dus effectief onderaan de voorpagina van de papieren krant."