Tien handelswijken centrum Brussel krijgen eigen campagne na "lock down"

Brussels minister van Economie en Werk, Didier Gosuin, heeft een plan voorgesteld om de tien handelswijken van de Vijfhoek in Brussel te versterken. Gosuin deed dat naar aanleiding van een studie die de Brusselse ondernemersorganisatie BECI uitvoerde over de economische gevolgen van de lock down in de hoofdstad tijdens de terreurdreiging.
2015 Anadolu Agency

Uit de BECI-rondvraag, waar meer dan 1.250 Nederlandstalige als Franstalige ondernemingen op antwoorden, blijkt dat de helft van hen in november de omzet met meer dan 20 procent zag dalen. Het hotelwezen (81 procent), de restaurants en cafés (72 procent) en het toerisme (64 procent) werden het zwaarst getroffen. Hoe dichter de handelszaken bij het centrum lagen, hoe groter de impact.

Van alle ondernemingen gaat 64 procent ervan uit dat de gemaakte verliezen van de maand november niet meer goed te maken zijn. Daarnaast werden 20 procent van de ondernemingen gedwongen om een deel van het personeel om economische redenen tijdelijk werkloos te stellen.

Om tien handelswijken van de vijfhoek in Brussel een nieuwe impuls te geven na de terreurdreiging, lanceert minister Gosuin een campagne waarbij hij via crowdsourcing het culturele en creatieve talent in Brussel wil aanspreken.

De bedoeling is tot projecten te komen die gericht zijn op de specifieke eigenschappen van de tien handelswijken (met name Dansaert, Nieuwstraat, Vismet, Sint-Jakob, Lemonnier Zuid, Kunstberg, Congres, Grote Markt, Marollen en Zavel).

400.000 euro

Concreet zal de campagne in drie fases verlopen. Een eerste fase loopt van maart tot mei en bestaat uit het opzetten van een crowdsourcingplatform waarbij de dertig populairste projecten worden gekozen. Iedereen kan zich met zijn idee inschrijven op het platform. Een tweede fase loopt van mei tot juni en bestaat uit een hackathon waarbij de dertig projecten, gedurende een weekend en samen met experts, op punt gezet worden. Daaruit worden de tien beste projecten - één per handelswijk - geselecteerd die in een derde fase van juni tot augustus worden uitgebouwd.

Voor de campagne maakt het Brusselse Gewest 400.000 euro vrij. De tien gekozen projecten krijgen elk 30.000 euro om hun ontwerpen volledig uit te bouwen. De overige 100.000 wordt besteed aan de uitbouw van het platform, de begeleiding van de deelnemers en de publiciteit van de campagne.