"20.000 euro en gemiddeld 5 eetfestijnen per weekend"

Aalst carnaval. Het blijft tot de verbeelding spreken. Zeker met de huidige saga tussen de verliezende en verkozen prins. Vanwaar die verbetenheid om de prinsentitel binnen te halen? De eer en niets meer, blijkt. En vooral wat moeten de kandidaten ervoor overhebben? Een smak geld, makkelijk 20.000 euro, en veel tijd én honger, met gemiddeld 5 betalende eetfestijnen per weekend erbovenop.

Werner Kinoo is 2 keer prins carnaval geweest in Aalst, in 2014 en in 1994. Hij is met zijn dubbele overwinning goed geplaatst om het hele gebeuren te schetsen en hij durft ook bedragen te plakken op de verkiezingscampagnes.

"De dag na carnaval begint meteen al de campagne voor de verkiezing van volgend jaar. Eigenlijk begint het nóg vroeger. De jaren ervoor moet je al bekendmaken dat je je in een bepaald jaar kandidaat stelt", zegt hij.

En dat kost uiteraard tijd en geld. "Je moet rekenen op 20.000 euro voor de show. Dat houdt dan de kostumering en het decor in. Maar evengoed de opname van de liedjes en attributen zoals sweaters, gadgets en vlaggen." Komt die 20.000 euro uit eigen zak? "Nee", luidt het. "Je geeft eetfestijnen en een carnavalsbal. Met dat geld moet je dan maar rondkomen."

"Je kop laten zien"

Maar er is meer. "Dat is dan zonder het uitgaan meegerekend." Uitgaan betekent zoveel als "je kop laten zien" op eetfestijnen, kermissen, bals, braderieën en sportevenementen. Daar zijn carnavalsgroepen nauw mee verweven. Netwerken dus om stemmen te ronselen. Die kosten worden betaald met eigen centen.

"Er zijn zo'n 80 carnavalsgroepen en ze geven elk 2 eetfestijnen per jaar. Op 1 weekend bezocht ik gemiddeld 5 (eet)festijnen", vertelt Kinoo. "Een eetfestijn kost pakweg 15 euro."

Dan is het rekensommetje snel gemaakt: 5 eetfestijnen x 15 euro x 52 weken (in een jaar) = 3.900 euro. Komen daar nog drankjes en allerhande bij, want wie op een feestje zit, trakteert op een pint. Dus ruw geschat kan je zeggen dat campagne voeren makkelijk 25.000 euro kost.

Ook bye bye sociaal leven of juist niet, want je zit constant tussen de mensen. "Je kan niets meer plannen in het weekend. Het is uitgesloten om bijvoorbeeld eens naar de zee te gaan", schetst Kinoo.

"Drie dagen in de belangstelling"

Hoe krijg je een mens zover zijn hele jaar gepland te zien, en geld uit te geven aan varkenshaasje, zalm en ander typisch festijneten? "Het gaat om de eer en om die titel te bemachtigen. Die drie dagen dat je tijdens carnaval in de belangstelling staat", probeert Kinoo te verduidelijken. 

Hij blikt met een warm hart terug op zijn titels en is dit jaar ook weer heel actief als carnavalist. "Carnavalist tot in de kist", vat het voor de Aalstenaar zowat samen.