"Software komt van Opel, niet vanwege dealers"

Een Opel-dealer nam gisterennamiddag spontaan contact op met onze nieuwsredactie naar aanleiding van onze reportage van afgelopen maandag. De man bevestigde dat onze reportage correct is: er vinden sinds eind oktober wel degelijk verborgen software-upgrades plaats in de Zafira Tourer met 1.6 dieselmotor.

Hij benadrukte wel dat de Opel-dealers zelf nooit op de hoogte zijn gebracht van de precieze aard van de update. Volgens hem is de actie opgezet bij Opel zelf, vanuit Duitsland.

We controleerden de identiteit van de beller: hij bleek wel degelijk een Opel-dealer te zijn. Om begrijpelijke redenen wilde hij niet dat zijn stem zou worden gebruikt, zelfs niet met vervorming.
We spraken wel af dat we een opname zouden maken van het telefoongesprek. Maar die zou enkel met ingesproken stemmen of schriftelijk worden gebracht.

Gisteren toonden we de eerste fragmenten. Vandaag presenteren we u de volledig uitgeschreven versie. We zijn letterlijk bij zijn werkelijke verwoordingen gebleven in de hoop het gesprek zo objectief mogelijk weer te geven.

Waarom heeft u met ons contact opgenomen?

Omdat ik er zeker van ben, in verband met die Opel-zaak, dus met die 1600-dieselmotoren, dat daar geen enkele dealer van wist. Dat wordt automatisch ingeladen op het werkorder als we een werkorder aanmaken. Zonder verdere uitleg in dit geval.

Normaal, als het een herwerking is, staat er bij waartoe die dient. Maar hier staat er gewoon sinds eind oktober, begin november dat dat op uw werkorder komt via Opel dus, dat wij van Opel inladen, wat er met die wagen moet gebeuren. En bij dit stond er gewoon vermeld: motor-ECU updaten.

Dat gaat via een systeem in België, maar dat wordt ook in Duitsland geregistreerd: ieder chassisnummer van de betreffende wagen, dus van de wagen die met die specifieke motoren uitgerust zijn, komt er bij: “Motor ECU updaten”.

En het rare dat u eraan vond is, normaal zo’n ECU-update, daar zegt Opel altijd van waarover het gaat?

In principe wel. Als het is over een verbeterde EGR-stroming of verbeterde motorprestaties, of weet ik veel, eender wat, komt dat er wel bij op te staan.

En bij deze niet?

Niet, neen.

U heeft dan onze uitzending gezien. Wat dacht u dan?

Ja, die ene dealer die, of een anonieme dealer, ik weet niet wie, ten andere… De ene zei dat er een sensor vervangen was. Nu dat is goed mogelijk. En als er een sensor vervangen wordt, dan wordt de motor-ECU altijd geüpdatet. De andere die wist van niets, die zei dat er niets gebeurd was. Maar dat kan even goed zijn dat die mens van niets wist. Waarschijnlijk zal die van niets geweten hebben, want als die techniekers dat werkorder in handen krijgen, dat ze dat motor-ECU updaten, dan doen die dat.

Maar het pakket zelf, dat vindt u verdacht?

Verdacht niet, maar het is wel merkwaardig dat ze ermee beginnen juist als dat van Volkswagen uitgekomen is. Dus dan zullen ze waarschijnlijk hun wagens ook aan het controleren zijn en van dan af zullen ze zelf een nieuw computerprogramma geschreven hebben dat wij moesten inladen, eh.

En weet u dat dat computerprogramma dan de uitstoot naar beneden brengt?

Neen, dat weet je nooit op voorhand. Van computerprogramma’s weten wij niets. Dus voor wat dat is. Normaal gezien staat er bij: verbetering van dat of verbetering van dat. Maar hier stond niets bij.

En dat maakt u argwanend, omdat daar niets bij stond?

Ja. Plus dat het dan zo op het VRT-nieuws een beetje liet uitschijnen dat de dealers daarin betrokken waren, als het een complot is. Want dat is geen complot. Dus ja, ik veronderstel toch dat ze bewust hun software veranderd hebben.

Zonder de dealers erin te kennen, die het dan blindelings moeten uitvoeren?

Inderdaad. Inderdaad. Er is geen terugroepactie van geweest. Het wordt gewoon gemeld: bij iedere onderhoudsbeurt als die binnen komen, als dat niet uitgevoerd is en niet afgevinkt op het werkorder, komt het er telkens opnieuw terug op. Dus als een klant naar een niet-officiële Opel-dealer gaat, zal die altijd met dezelfde software blijven rijden, en veel uitstoten waarschijnlijk.

En de verdediging van Opel, dat we een auto hadden met een marter die daar een draadje had doorgebeten van een sensor, en anderzijds de tweede auto toevallig ook defect, met 9 foutmeldingen in, die we niet zagen op het display, wat denkt u daarvan?

Als er een wagen is met marterschade, een temperatuursensor doorgebeten, zoals vermeld, komt dat onmiddellijk op een scherm: dringend service nodig.

Dat hadden we niet: we hadden gewoon een aanduiding van een geel motorblokje op dat scherm, voor de rest niets…

Dat kan het wel zijn. Dus een aanduiding van een geel motorblokje, dat wijst op motorelektronica, he.

Maar dat kan van alles zijn?

Dat kan van alles zijn.

En die andere auto waar die negen foutmeldingen in zaten, die niet op het display verschenen, totaal niet. Ik heb met die auto gereden, niets gezien, geen enkele foutmelding. Wat denkt u daar van?

Dat dat praktisch niet kan. Normaal gezien: als er iets mis is met de motorelektronica, krijg je een waarschuwing. Of via een lampje of via “dringend service nodig”.

Maar hier was dat absoluut niet het geval. Er was er niets op het display te zien, niets.

Dan zal er toch niet veel mis geweest zijn, denk ik.

Dus die negen foutmeldingen, dat vindt u onwaarschijnlijk?

Die zullen dan waarschijnlijk niet veel met het motormanagement zelf te maken hebben. Het kan zijn, maar ik geloof er niks van. Want normaal gezien, als er iets met het motormanagement is, komt er een lampje of een verwittiging dat er iets mis is.

Samengevat: u bevestigt eigenlijk wat de technicus die we in onze reportage (met verborgen camera) hebben opgevoerd: er is sinds eind oktober een actie aan de gang vanuit Opel gestuurd om software in de auto’s te plaatsen, en wij als dealers weten eigenlijk niet waar het over gaat?

Klopt.

Kunt u dan eens vertellen wat er aan de gang is, wat er dan gebeurt sinds eind oktober, blijkbaar?

Ik denk gewoon dat ze hun software bijgewerkt hebben om de uitstoot te verlagen na dat VW-schandaal, omdat ze ook niet aan de normen kwamen.

En dat is begonnen eind oktober?
 

Dat is begonnen eind oktober, begin november ja.

En u heeft dat gezien, u bent er getuige van, u heeft dat zelf zien binnenkomen, de rare software-upgrade?

Dat komt op de werkorders. Van toen zijn die beginnen op te komen ja. En nu loopt er wel degelijk een actie voor een sensor. Dat staat er dan wel bij.

En bij deze order, om de software te verbeteren, stond dus niets bij?

Neen, ik zag niet waarom dat diende, nee.

En ging er dan bij u niet direct een belletje rinkelen, zo van: “Oh: we zitten hier vlak na dieselgate, en we krijgen dit nu binnen. Iets anoniems”?

Feitelijk niet, omdat dat niet echt noodzakelijk was. Ze doen soms nog zo van alles waar ze geen uitleg bij geven, bij Opel. Maar ik zeg het: normaal gezien staat het er wel bij.

En hoe moet dit nu verder, denkt u?

Dat weet ik niet. Al de wagens die binnenkomen en waar het van vermeld wordt, die zullen wij verder moeten updaten, eh.

En zijn er nog veel die rondrijden met dan vervuilende software die dan moet vervangen worden volgens u, Zafira’s?

Dat vermoed ik wel, want Opel heeft een jaarlijks onderhoud op 30.000 kilometer. Dus ik vermoed dat er nog wel een heel deel zijn, ja.

Die zijn nog te vinden, Zafira’s met een 1.6 dieselmotor, die nog vervuilend rondrijden en die nog moeten binnenkomen?

Ja, hoogstwaarschijnlijk wel, ja.

En heeft u een idee hoeveel dat er zouden zijn procentueel gezien, of in aantallen?

Neen, totaal niet. Maar ik schat toch nog op 40% of zoiets.

… die nog vervuilend rondrijden?

Ja.

Denkt u dat dat alleen in België aan de gang is, dan?

Daar kan ik me niet over uit laten, want dat weet ik niet. Maar ik vermoed niet dat ze voor België speciaal gaan wagens maken, eh. Dus het zal waarschijnlijk overal wel wat zijn, eh.

Dus een softwarepakket dat ergens vanuit Opel gestuurd -en dus niet voor alle duidelijkheid vanuit de dealers- heel Europa mogelijk rond gaat?

Ja. Want de software die wij inladen, dat zal waarschijnlijk dezelfde zijn als die in Duitsland, of in Engeland, of in Nederland.

Het zit overal, en het komt centraal gestuurd ergens van bij de Opel-top?

Het komt centraal gestuurd vanuit Duitsland, natuurlijk. Want al wat wij inladen, dat komt rechtstreeks vanuit (onverstaanbaar: TIS?, the web), vanuit Duitsland, eh.

En wat vindt u dan van de reactie van de baas van Opel, meneer Deneus, die dat allemaal ontkent?

Ik weet het niet. Die zal waarschijnlijk ook de wel opdracht krijgen wat dat hij moet zeggen, eh.

OK. Het is centraal beslist. De dealers moeten het uitvoeren, zonder dat ze het weten. Maar een aantal kritische geesten binnen het Opel-dealernetwerk, zoals u onder meer en de technicus die we hadden, die hebben afgeleid: “Ja. Pas op: we worden hier eigenlijk in iets meegenomen waar we misschien liever niet in zitten, dan”?

Ja. Ik wou feitelijk gewoon benadrukken dat de dealers er voor niets tussen zitten, eh. Als er sjoemelsoftware in zat, dat die daar van Opel in gekomen is, en niet vanwege de dealers. De dealers, die kunnen niet meer dan hun werk zo goed mogelijk doen. En als ze ons zeggen van nieuwe software te zetten, ja, dan zetten we die. Dan wordt er geacht dat dat een verbetering is van het een of ander. In dit geval waarschijnlijk van de uitstoot. (lachje)

Dus: als u de VRT-reportage ziet, en we nemen daaruit weg: “de dealers hebben het gedaan”, is dat dan een correcte reportage volgens u?

Dan is dat correct, ja.

Dus u zegt: effectief: Opel is slechte software die de Zafira’s vervuilt aan het vervangen, zonder dat wij als dealers daar iets van weten, maar het gebeurt wel op grote schaal?

Ja, dat zal wel. Dat is zo.

Ok. Dank u wel