"Sluiting tunnels zou catastrofe zijn voor bereikbaarheid Brussel"

Een sluiting van de Brusselse tunnels zou een catastrofe betekenen voor de bereikbaarheid van onze hoofdstad. Dat zegt Voka, het Vlaams Netwerk van Ondernemingen. De rol van het Brussels gewest als hoofdstedelijk en internationaal centrum zou daardoor zwaar onder druk worden gezet. De organisatie dringt niet alleen aan op een snelle renovatie van de tunnels, maar pleit er ook voor om extra delen van de Kleine Ring in tunnels te leiden.

Na de problemen met de Stefaniatunnel en de Leopold II-tunnel maakt Voka zich zorgen om de mobiliteit in Brussel. Zij zijn van mening dat een sluiting van de tunnels voor chaos zou zorgen en niet bevorderlijk is voor de leefbaarheid van de stad.

"Voka Metropolitan dringt aan op een snelle renovatie van de tunnels, waarbij noodzakelijke werkzaamheden 's nachts worden geprogrammeerd", laat het ondernemersnetwerk in een persbericht weten. Het pleit bovendien voor nog meer tunnels. "Er moet bekeken worden hoe bijkomende delen van de Kleine Ring in tunnels kunnen worden geleid, met overkappingen die bovengronds de leefbaarheid verbeteren", klinkt het.

Voka ziet geen problemen voor de financiering van dergelijke operaties, "aangezien de zesde staatshervorming bijkomende financieringskanalen aan het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest ter beschikking heeft gesteld, onder meer voor de hoofdstedelijke functie".

De ondernemersorganisatie vraagt ten slotte een globale aanpak van de mobiliteit in de Brusselse metropool. Die moet ook de versnelde realisatie van het Gewestelijke Expressnet (GEN) bevatten, de tramlijnen tussen Brussel en de rand uit het Brabantnet van de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn, en de realisatie van de geplande aanpassing van de Brusselse Ring.

"Aanwijzingen dat autoriteiten al in 1997 op de hoogte waren"

Ook BECI, de Brusselse Kamer van Koophandel, dringt aan op een onderzoek. Dat moet zich vooral richten op wat er op korte termijn gedaan kan worden aan de problemen in de tunnels. "Daarnaast willen we ook graag zien welke oplossingen er op lange termijn mogelijk zijn", zegt algemeen secretaris Jan De Brabanter. "Verder moet zo'n onderzoek zich ook richten op wie er verantwoordelijk is voor deze situatie. We hebben aanwijzingen dat de autoriteiten in Brussel al in 1997 op de hoogte waren van de problemen."

Ook volgens De Brabanter bedreigt de slechte staat van de tunnels de economie van de hoofdstad. "Er wordt nu wel lachwekkend over gedaan, maar we horen al dat door de mobiliteitsproblemen bedrijven ofwel niet meer naar de hoofdstad willen komen, ofwel Brussel willen verlaten. Dit mobiliteitsinfarct komt bovenop het terreuralarm, dat de economie van Brussel al een stevige duw heeft gegeven."

BECI wil dan ook dat dit probleem serieus genomen wordt. "Er wordt wel een persbericht uitgegeven als er een nieuw fietspad door de Belliardstraat loopt, maar over de tunnels horen we niemand", aldus de algemeen secretaris van BECI.

Meest gelezen