Weyts pompt 140 miljoen extra in Vlaamse mobiliteit

Vlaanderen investeert dit en volgend jaar 140 miljoen euro extra in wegen en openbaar vervoer. Dat schrijft De Tijd en is bevestigd aan onze redactie. Zo komt er meer geld voor de infrastructuur van grote verkeersassen en zal de capaciteit van De Lijn worden opgeschroefd. Een groot deel van de koek komt van de kilometerheffing voor vrachtwagens.

Vanaf april dit jaar betalen vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton een kilometerheffing op de autosnelwegen. Dat moet jaarlijks een half miljard opleveren, 100 miljoen daarvan vloeit terug naar onze wegen.

"We gaan daarmee vooral investeren in de weginfrastructuur van de grote verkeersassen. We denken niet alleen aan het oplossen van de mobiliteitsproblematiek rond Antwerpen, maar ook aan Brussel en dan specifiek de Ring rond Brussel", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Voor alle duidelijkheid: voor Weyts is er geen sprake van een financiële tussenkomst vanuit Vlaanderen voor de lamentabele toestand van de tunnels in de hoofdstad.

Ook het Oosterweelproject in Antwerpen krijgt extra geld: 36 miljoen euro voor voorbereidende werken.

Meer capaciteit bij De Lijn

De Vlaamse regering pompt ook 4 miljoen extra in vervoersmaatschappij De Lijn. Dat geld haalt minister Weyts uit de tariefverhoging, met name uit het afschaffen van de gratis bussen voor 65-plussers.

"Bij de extra investeringen bij De Lijn denken we vooral aan het verhogen van de capaciteit. Vooral in de steden is er een extra vraag en daar willen we aan tegemoetkomen. Vandaar 4 miljoen extra die we bijkomend kunnen investeren", aldus Weyts.

"Regering-Bourgeois laat bus- en tramgebruiker in de kou staan"

De Vlaamse oppositiepartij Groen is alvast niet te spreken over de keuze van de Vlaamse regering om van de 140 miljoen slechts 4 miljoen euro te investeren in De Lijn.

“Dat terwijl de regering het negenvoud daarvan, 36 miljoen euro extra, uittrekt voor het Oosterweelproject in Antwerpen, dat bij de Antwerpenaar geen draagvlak heeft”, zegt fractieleider Björn Rzoska.

“Wie binnenkort lang staat te wachten op een bus of tram, weet nu dat het is omdat de regering van N-VA, Open VLD en CD&V bussen en trams een detail vindt”.

Ook de SP.A is alles behalve tevreden: "Van de 315 miljoen inkomsten uit de kilometerheffing in 2017, investeert de Vlaamse regering nul euro in duurzame mobiliteit", zegt fractieleider Joris Vandenbroucke.