“Kans op banenverlies bij Albert Heijn beperkt”

Het winkelpersoneel van de Albert Heijn vestiging in Antwerpen en Gent voerde dinsdag actie tegen de mogelijke verkoop van enkele filialen. De Belgische mededingingsautoriteit heeft gisteren laten weten dat Albert Heijn acht winkels moet verkopen. Anders mag de fusie van Ahold (het moederbedrijf van Albert Heijn) en Delhaize niet doorgaan. Tot banenverlies komt het volgens marketingspecialist Gino Van Ossel niet.

In “De wereld vandaag” (Radio 1) maakt Gino Van Ossel, professor Retail & Trade Marketing aan de Vlerick Business School, zich weinig zorgen. “De meeste van die winkels zullen probleemloos een overnemer vinden. Het is trouwens niet zo dat iemand die acht winkels samen zal overnemen. Zoiets gebeurt heel lokaal en dus kan het perfect zijn dat de ene Albert Heijn een Carrefour wordt, en de andere een Colruyt.”

“In de praktijk kom je wat overnemers betreft natuurlijk terecht bij de gekende supermarktnamen in ons land: Carrefour, Colruyt (Spar), en Aldi en Lidl. Delhaize (de andere helft van het fusiebedrijf) mag uiteraard niet meedingen. Een overnemer zal eerst kijken of er al een vestiging in de buurt bestaat. Daarnaast spelen ook dingen als de beschikbare oppervlakte, het concept en de parking.”

De winkel op de Groenplaats in Antwerpen lijkt het moeilijkst te verkopen volgens Van Ossel: “Omdat er geen parking beschikbaar is vallen Lidl, Aldi en Colruyt dan eigenlijk al af als kandidaten. En Carrefour zit al in het gebouw.”

Wat met het personeel?

Een andere vraag is wat er met het personeel gebeurt. Een overname boezemt de winkelbedienden duidelijk angst in, vandaar de acties van vandaag. Dat het personeel ongerust is, begrijpt Gino Van Ossel: “400 mensen zijn rechtstreeks betrokken, en ik begrijp dat die mensen zich zorgen maken. De kans dat die banen verloren gaan is echter bijzonder klein. De meeste overnemers zullen wat graag het personeel mee willen overnemen, om de simpele reden dat die nieuwe winkels ook bemand moeten worden. Bovendien zijn die vestigingen minder dan 4 jaar open en dat maakt het overnemen van personeel een stuk makkelijker."

Discount winkels draaien doorgaan met minder mensen dan een "gewone" supermarkt zoals Albert Heijn, maar het banenverlies zal heel beperkt blijven. Volgens het Belgische arbeidsrecht kan je trouwens dezelfde arbeidsvoorwaarden behouden in geval van een overname.”

Uitdoofscenario?

Analisten speculeren al langer over het einde van Albert Heijn in ons land. Professor Van Ossel maakte er nooit een geheim van dat hij niet gelooft in de slaagkansen van Albert Heijn op de Belgische markt.

“Volgens mij is de kans op een uitdoofscenario van Albert Heijn nog altijd erg groot. Ik geloof dat we de komende twee of drie jaar geleidelijk aan steeds minder winkels van dat merk in het straatbeeld zullen zien. Moederbedrijf Ahold heeft nooit letterlijk gezegd dat men verder wil met Albert Heijn. Ooit mikte men op 50 winkels tegen het einde van dit jaar. Nu zien we net het tegenovergestelde en sluiten er acht filialen. Dat belooft weinig goeds”