"Stefaniatunnel hopelijk vanaf tweede helft mei voorlopig open"

De werken voor de voorlopige opening van de Stefaniatunnel, die maandag van start gaan, kunnen als alles lot verloopt in de tweede helft van de maand mei afgerond worden, zodat de tunnel weer open kan. Dat heeft Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet gezegd tijdens zijn hoorzitting in de bijzondere tunnelcommissie.

Tijdens de hoorzitting gaf Smet een omstandig verslag van het tunneldossier tijdens zijn eerste mandaat van 2004 tot 2009 en van zijn huidig mandaat sinds 2014. Wat de huidige toestand betreft, gaf hij een overzicht van de verschillende tunnels.

Smet kondigde aan dat de Stefaniatunnel in de tweede helft van mei geopend zou kunnen worden in afwachting van een grondige renovatie. De minister hield een slag om de arm en wees erop dat de werken erg ingewikkeld zijn en dat er dus nog onaangename verrassingen kunnen opduiken. Smet zei ook dat de huidige problemen aan de Stefaniatunnel niets te maken hebben met de werken eind 2016 aan de Vierarmentunnel, die in het verlengde van de Stefaniatunnel ligt.

Voor de renovatie van de Stefaniatunnel worden momenteel 1.500 betonstalen geanalyseerd en het bestek opgemaakt. Eind vorig jaar koos de regering voor een gedeconsolideerde PPS-constructie, waarbij de bouwheer ook zal instaan voor het onderhoud. Er lopen gesprekken met de Europese investeringsbank voor de financiering van het dossier. Er zal tijdens de schoolvakanties, de weekends en nachten gewerkt worden.

Montgomerytunnel

De huidige sluiting van de Montgomerytunnel is volgens minister Pascal Smet een gevolg van de inspecties van alle tunnels als gevolg van het incident in de Rogiertunnel in november 2015. Bij de controles werd ontdekt dat een dekplaat van 15 meter verschoven was. Smet zei dat het probleem veroorzaakt zijn door de tram die over de tunnel rijdt. De tramlijn is intussen onderbroken.

Pachecotunnel

Opmerkelijk was ook dat de minister twijfelde over het incident in de Pachecotunnel. "Er is geen klacht ingediend bij Mobiel Brussel of de politie en de steen die op de auto gevallen zou zijn, zou niet van de tunnel afkomstig zijn", aldus Pascal Smet, die opmerkte dat het probleem met de netheid van de tunnel en omgeving opgelost moet worden.