"Verdere eenmaking van digitale markt in Europa nodig"

Een eengemaakte digitale markt in Europa is goed voor meer werkgelegenheid en een snellere economische groei in de EU. Die boodschap heeft de internetonderneming Google bij een debatnamiddag in Brussel verspreid.

Het internet maakt het niet enkel voor grote multinationals, maar ook voor kmo's mogelijk met hun producten een internationale markt aan te boren. Maar omdat binnen de EU elk land zijn eigen wetgeving hanteert op het vlak van bijvoorbeeld btw, belastingen en leveringen, worden ondernemers toch nog altijd met heel wat belemmeringen geconfronteerd.

Ook de verschillende onlineregels binnen de EU vormen volgens de internetonderneming vaak een hinderpaal. "Nu past elk land zijn eigen privacyregels toe. Een ondernemer die zich in eigen land aan de regels houdt, kan in een ander land dus in overtreding zijn", zegt Thierry Geerts, directeur van Google België. "Ook de wetgeving die bepaalt of er geadverteerd mag worden of niet, wanneer er wel of geen cookies gebruikt mogen worden, verschilt van land tot land."

Op die manier gaan heel wat groeimogelijkheden verloren, poneert het bedrijf. Een stroomlijning van de wetgeving in de Europese landen, moet die barrières dus wegwerken. "De lat moet overal in Europa gelijk liggen. De regels mogen eventueel streng zijn, maar ze moeten wel helder zijn."

Volgens Geerts zullen ook kleinere landen als België voordeel hebben bij die vereenvoudiging, omdat een eengemaakte markt er meteen tot een veel groter afzetgebied leidt.

Het pleidooi vond plaats tijdens het door Google mee georganiseerde debat "Digital Skills - Creating economic growth across Europe", waarin nagedacht werd over de digitale toekomst van Europa.

Uit een onderzoek van de EU was namelijk gebleken dat een tekort aan digitale vaardigheden tot 900.000 Europese jobs kan kosten tegen 2020. Google had daarom een jaar geleden de belofte gemaakt om tegen eind 2016 in heel Europa 1 miljoen mensen op te leiden. Maar omdat dit doel is nu al bereikt is, heeft Google die ambitie verhoogd en wil het bedrijf tegen eind dit jaar nog eens 1 miljoen mensen extra de nodige digitale vaardigheden bijbrengen.

In ons land wordt daarbij vooral de nadruk gelegd op kmo's. "We merken dat heel wat kmo's in België het web onderbenutten. Nochtans is een aanwezig online vandaag echt nodig", zegt Geerts. Momenteel werden in België al 3.000 opleidingen gegeven, tegen eind dit jaar moet de kaap van de 10.000 gehaald worden.