Montgomerytunnel dicht, dekplaat kan los komen

In Brussel moet de Montgomerytunnel in beide richtingen dicht uit veiligheidsoverwegingen. Dat meldt Brussel Mobiliteit. De sluiting kan weken duren. Externe experts hebben vastgesteld dat een grote dekplaat van het plafond gezakt is. De experts vrezen dat de plaat helemaal zou kunnen loskomen.

De Montgomerytunnel ligt op de Brusselse Middenring. Vorige week werd al één rijstrook tijdelijk afgesloten uit veiligheidsoverwegingen. Toen was gezegd dat plafondtegels mogelijk konden bewegen. Uit veiligheidsoverwegingen werd toen beslist om een steunbalk te plaatsen.

Nu heeft Brussel Mobiliteit besloten om de tunnel meteen in beide richtingen te sluiten, dus zowel richting Ter Kameren als richting Meiser. De beslissing is genomen op basis van een aanbeveling van een extern studiebureau. Dat heeft immers vastgesteld dat een deel van een grote dekplaat van het plafond van 15 meter lang, over heel de breedte zo'n 8 centimeter gezakt is. Het is dan ook niet uitgesloten dat de dekplaat helemaal zou kunnen loskomen.

Essentieel

De sluiting van de tunnel zou wel weken kunnen duren Er wordt nu onderzocht hoe het probleem verholpen kan worden, en als men daar uit is, zal men weten hoe lang de tunnel precies dicht moet blijven, zei Inge Paemen van Brussel Mobiliteit in "Vandaag".

De sluiting zal ongetwijfeld tot heel wat verkeershinder leiden in de hoofdstad, want de tunnel is een essentieel onderdeel van de zogenoemde Middenring in Brussel. De tunnel werd in 1971 in gebruik genomen en is 525 meter lang. De tunnel krijgt tijdens de ochtendspits zo'n 3.500 voertuigen per uur te slikken.

De Montgomerytunnel is de tweede tunnel in Brussel die nu gesloten wordt. Eerder werd ook de Stefaniatunnel al gesloten. In totaal zijn er volgens het studiebureau zes tunnels in Brussel die zorgvuldig opgevolgd moeten worden en hersteld worden. Volgende week zouden de herstellingen aan de Stefaniatunnel beginnen.

De beslissing tot sluiting is opmerkelijk want maandag hadden de ministers van Mobiliteit nog gezegd dat er de volgende drie jaar geen enkele tunnel in Brussel gesloten zou worden.

Touring valt uit tegen "wanbeleid"

De automobilistenvereniging Touring reageert boos op de sluiting en roept op om de "verantwoordelijken voor het wanbeleid inzake de Brusselse infrastructuur ter verantwoording te roepen". Dat wanbeleid heeft een directe invloed op de economie en op de werkgelegenheid, zegt Touring in een persbericht.

De organisatie vraagt ook dat er in Brussel nu gestopt wordt met het versmallen en verknippen van wegen zolang de tunnels niet opnieuw open gaan.

Agoria vreest voor economische positie van Brussel

Technologiefederatie Agoria meent dat "tunnelgate", zoals het de Brusselse tunnelproblemen noemt, de economische positie van Brussel voor lange tijd ernstig dreigen te beschadigen. Agoria roept de Brusselse regering daarom op om zo snel mogelijk een globaal actieplan met oplossingen voor te stellen.

"Het mobiliteitsprobleem is nu al het belangrijkste probleem voor Brusselse ondernemingen", zegt Floriane de Kerchove van Agoria Brussel. "Zo hebben twee op de drie ondernemingen door de mobiliteitsproblemen moeite om medewerkers te vinden of te behouden en is zestig procent van mening dat dit probleem hen ertoe kan aanzetten om Brussel te verlaten. De sluiting van de Montgomerytunnel kan de druppel te veel worden."

"We bekijken mogelijke omleidingen met computermodellen"

Brussel Mobiliteit bekijkt welke omleidingen men kan voorzien om de files zoveel mogelijk te beperken. "We zijn nu computermodellen aan het draaien", zegt Inge Paemen in "Het journaal". "We gaan daarover samenzitten met de gemeenten en de betrokken politiezones." Paemen benadrukt dat de tunnels in Brussel nog altijd veilig zijn voor automobilisten. "Zodra het onveilig wordt, beslissen we om de tunnels te sluiten." Paemen wijst ook op het feit dat de Brusselse tunnels in ongeveer dezelfde periode gebouwd zijn, wat moet verklaren dat ze op hetzelfde moment gebreken vertonen.

Bekijk: "Tunnels in Brussel dateren allemaal uit dezelfde periode"