"Treinverkeer zal vlotter verlopen, maar nog zware hinder"

Wie vanavond een trein neemt die langs Gent rijdt, zal zich vooraf goed moeten informeren, want heel wat treinen rijden volgens een aangepaste dienstregeling, als ze al rijden. Oorzaak is nog altijd de bovenleiding die vanochtend in Gent is geknapt. De hele dag is er hard gewerkt om die te repareren, maar pas morgen zal de klus helemaal geklaard zijn.

"De avondspits zal vlotter verlopen dan de ochtendspits, maar er is nog altijd een zware impact op het treinverkeer", zegt woordvoerder Frédéric Petit van spoorwegbeheerder Infrabel, na een lastige dag voor de treinreizigers.

En de misère is nog niet voorbij want omdat nog niet alle sporen in Gent beschikbaar zijn, heeft de NMBS haar dienstregeling voor de komende uren helemaal moeten aanpassen. Verschillende treinen in de avondspits worden omgeleid,geschrapt of ingekort.

Blijven vanavond rijden zoals gepland: de intercity-treinen tussen Oostende en Eupen, de IC’s Knokke/Blankenberge-Genk, de IC-verbinding Antwerpen-Poperinge (Lille-Flandres) en de verbinding tussen Zeebrugge en Mechelen en Landen en De Panne.

"Afgeschaft"

Verschillende treinen worden beperkt. Zo stoppen de IC’s die pendelen tussen Kortrijk en Welkenraedt al in Brussel-Zuid. De trein Geraardsbergen - Gent-Sint-Pieters rijdt maar tot in Merelbeke, en ook de verbinding tussen Tongeren en Gent-Sint-Pieters wordt beperkt tot Merelbeke.

De treinen tussen Oostende en Brussel Nationaal Luchthaven stoppen in het station van Schaarbeek en rijden dus niet verder naar de luchthaven. Tot slot rijden de treinen tussen Eeklo en Ronse tussen Eeklo en Gent Dampoort en tussen Ronse en Gent-Sint-Pieters.

Helemaal “afgeschaft”, zoals dat in NMBS-jargon heet, zijn de IC-treinen tussen Oostende en Antwerpen-Centraal, de verbinding Brugge - Brussel-Nationaal-Luchthaven, de trein Gent-Sint-Pieters naar Antwerpen-Centraal en een aantal P-treinen tussen onder andere Kortrijk en Gent.

Reizigersinformatie

Wie vanavond de trein neemt, kan zich dus best goed informeren. Dat kan via belgianrail.be, de app van het spoorbedrijf en het twitteraccount @NMBS.

Tot morgen hinder

Infrabel, dat instaat voor het beheer van de spoorweginfrastructuur, laat weten dat in Gent bij de start van de avondspits om 16 uur drie van de zes sporen beschikbaar waren. In de loop van de avondspits zouden er dat vier worden. Daarnaast zijn in het station van Gent acht van de twaalf perrons weer beschikbaar.

De werkzaamheden aan de bovenleiding in Gent waren voor de avondspits al gedeeltelijk klaar, aldus nog Frédéric Petit van Infrabel. Maar er zal vanavond en vannacht nog gewerkt moeten worden om alle bovenleidingen weer te repareren.

Die elektriciteitsleidingen werden zwaar beschadigd toen vanochtend de pantograaf van een trein bleef hangen aan de stroomkabels. De pantograaf is het zwevende onderdeel bovenop de trein dat tegen de kabels glijdt en er zo voor zorgt dat de trein stroom krijgt.