Leroy realiseert groeiambitie voor Proximus sneller dan gepland

Proximus heeft een jaar vroeger dan verwacht aangeknoopt met groei. Dat blijkt uit de jaarresultaten van het bedrijf. Topvrouw Dominique Leroy lanceerde kort na haar aantreden in 2014 de strategie "Fit For Growth" die het telecombedrijf tegen 2016 weer moest doen groeien. Die doelstelling is dus nu al gerealiseerd.
Dominique Leroy

De onderliggende omzet steeg in 2015 met 2,2 procent tot 5,99 miljard euro. Analisten hadden wel verwacht dat de kaap van 6 miljard net gehaald zou worden. De onderliggende ebitda (winst voor intresten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) kwam 4,9 procent hoger uit op 1,73 miljard euro. De nettowinst daalde wel met 26,3 procent tot 482 miljoen euro.

"We hebben Proximus omgevormd tot een bedrijf dat groeit, dankzij onze klantenfocus en de sterke inzet van onze medewerkers", jubelt Leroy in een persbericht. "De talrijke initiatieven die we voor onze klanten hebben genomen om onze netwerken te verbeteren, onze activiteiten te vereenvoudigen, de klantenervaring te verbeteren en onze producten en diensten te verrijken, hebben in 2015 voor een aanhoudende solide groei van ons klantenbestand gezorgd."

Voor 2016 streeft het bedrijf naar "een aanhoudende duurzame opbrengsten- en ebitdagroei". Om de groei op lange termijn te verzekeren, heeft Proximus beslist de investeringen in het vaste netwerk op te voeren en speciaal te focussen op de supersnelle internetverbindingen (Fiber) voor bedrijven.

Proximus is van plan om voor het boekjaar 2015 een brutodividend van 1,5 euro uit te keren, net zoals voor 2014. Ook voor het lopende boekjaar wil het bedrijf dat niveau aanhouden.