Peeters schakelt versnelling hoger in Zafira-onderzoek

Waarom heeft Opel geen uitleg gegeven bij een bepaalde software-update van het Zafira-model? En is er in Duitsland en Frankrijk al onderzocht of er niet gesjoemeld is met de software van Zafira’s? Dat vraagt minister van Consumentenzaken Kris Peeters zich af. Om antwoord te krijgen op die vragen, vraagt de CD&V-vicepremier nu bijkomend onderzoek.

Begin dit jaar ontdekte VRT Nieuws dat bij twee Opel Zafira’s de uitstoot van schadelijke stikstofoxides was gedaald nadat de auto’s met een 1.6 dieselmotor een software-update hadden gekregen bij een Opel-garage. De Duitse autobouwer ontkende daarna met klem dat de update iets te maken had met het aanpassen van de emissieniveaus.

Minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) vroeg een week later, op het autosalon, uitleg aan de top van Opel België en aan de Economische Inspectie vroeg hij om een onderzoek te starten. Die liet er geen gras over groeien en viel begin februari binnen bij een tiental Opel-dealers, verspreid over het hele land.

Twee update-rondes

Doel van het onderzoek is onder andere te weten komen of de Opel-klanten alle informatie hebben gekregen over de aanpassingen die gebeurd zijn in de software van hun auto. Minister Peeters vraagt nu bijkomend onderzoek omdat gebleken is dat Opel twee rondes van software-updates heeft georganiseerd om het zogenoemde Hill Start Assist-systeem aan te passen, een systeem dat ervoor zorgt dat een auto niet achteruit bolt op een helling.

“Het is niet duidelijk waarom er in september 2015 een tweede campagne is gelanceerd”, stelt Peeters vandaag in brief waarin hij om bijkomend onderzoek vraagt. Want in juli was er al een campagne gestart om het systeem te vernieuwen. Waarin wijkt de nieuwe update af van de eerdere update, vraagt Peeters zich nu af. Peeters had een ook mail met gedetailleerde instructies voor de garagisten gekregen van de tweede update, wat niet het geval was voor de update juli. “Hier is verduidelijking nodig”, stelt Peeters.

Buitenlands onderzoek

Omdat het onderzoek nog niet uitsluit dat er aanpassingen zijn gebeurd die ingrijpen op de uitstoot, vraagt de minister het onderzoek voort te zetten. Hierbij stelt hij voor om te bekijken of dit kan via onafhankelijk experts.

Daarnaast vraagt Peeters ook om na te gaan of er in Duitsland en Frankrijk dezelfde updates werden doorgevoerd en of daar soortgelijke onderzoeken zijn en wat die hebben opgeleverd.