Vlaamse magazines blijven terrein verliezen

De dalende trend in de Vlaamse magazinemarkt blijft zich voortzetten. Uitgevers verkochten vorig jaar 2,54 procent minder weekbladen dan in 2014. Dat blijkt uit de CIM-cijfers die vandaag gepubliceerd werden. Story, Flair en Humo verloren het meeste terrein bij de weekbladen, bij de maandbladen zijn dat Joepie en Psychologies Magazine.

In 2015 gingen in totaal 7.120.485 Vlaamse weekbladen over de toonbank, 185.666 minder dan in 2014. Story kreeg de grootste klappen: de verkoop daalde met 23.374 exemplaren of 22,56 % tot 80.214. Ook Flair en Humo daalden opnieuw met respectievelijk 15,27 % tot 60.926 en 12,29 procent tot 101.504 exemplaren. De verkoop van Kerk en Leven daalde met 7,21%, vorig jaar werden er 241.381 exemplaren verkocht. Knack Magazine (met Focus Knack en Weekend Knack) bleef ongeveer stabiel, 99.672 exemplaren tegenover 100.499 (-0,82%). 

De opvallende grootste stijger is Teve-Blad, dat vorig jaar 17,47 % meer exemplaren aan de man bracht dan twee jaar geleden. Het aantal verkochte eenheden komt daarmee op 192.629. Dag Allemaal - Express blijft met 279.218 verkochte exemplaren echter het grootste betalende weekblad, hoewel het verkoopcijfer van het magazine daalde met 8,40 %.

Ook de meeste maandbladen zijn er in 2015 op achteruit gegaan, met Joepie (-18,15 %) en Psychologies Magazine (-15,81 %) als grootste dalers. Marie Claire België deed het vorig jaar opmerkelijk beter dan in 2014: het steeg met 20,42 % tot 14.682 verkochte exemplaren.