"Gemeenten zijn een machteloos, doodbetutteld beleidsniveau"

De Leuvense burgemeester Louis Tobback (SP.A) heeft weer scherp uitgehaald naar de hogere overheden. "Gemeenten zijn en blijven een machteloos, doodbetutteld niveau die alles en nog wat moeten vragen." Aanleiding: de weigering van de NMBS om een treinstation in Haasrode te bouwen en de Vlaamse regering die geen 30 miljoen euro wil vrijmaken voor de herinrichting van het Vuntcomplex op de kruising van E314 en Eén Meilaan in Kessel-Lo.

Op de bouw van een treinstation op de industriezone Haasrode wordt al sinds jaar en dag aangedrongen door Leuvense politici en sociale organisaties van alle strekkingen.

Ondervraagd in de Kamer herhaalde minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) vorige week "dat het project bestudeerd wordt".

De komst van het treinstation zou niet alleen een goede zaak zijn om de dagelijkse fileproblemen in Haasrode te verminderen, maar ook een oplossing bieden voor de 1.400 CVO- en 450 UCLL-studenten die sinds dit academiejaar op de campus Proximus les volgen. In september komen er nog eens 2.300 UCLL-studenten les volgen.

"Uitbouw spoorlijn al in 1988 voorzien"

Tobback wees erop dat er al bij de HST-deal die hij in 1988 sloot met Jean-Luc Dehaene overeengekomen was dat de spoorlijn Leuven-Tienen zou uitgebouwd worden als een regiolijn en nieuwe stopplaatsen zouden worden voorzien.

Toenmalig mobiliteitsminister Isabelle Durant had bovendien tegen 2005 op deze lijn een stopplaats "Arenberg" voorzien. Er is volgens Tobback nog capaciteit genoeg op deze spoorlijn voor bijkomende stopplaatsen. Gezien de beperkte investeringen bestempelde schepen Carl Devlies het als onbegrijpelijk dat de NMBS niet overgaat tot inrichting van deze stopplaats.

Felle kritiek op Weyts

Tobback had eveneens felle kritiek op Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA), omdat hij de noodzakelijke 30 miljoen euro niet vrijmaakt voor de herinrichting van het Vuntcomplex aan de E314 in Kessel-lo.

"De KU Leuven wacht al jaren op deze investering om in Leuven Noord een wetenschapspark te bouwen dat via een nieuwe weg verbonden zou worden met het Vuntcomplex. Idem voor de NMBS die de kredieten klaar heeft om op het uiteinde van deze weg een grootschalige parking aan te leggen. De herinrichting zou bovendien heel wat zwaar verkeer van AB InBev en andere bedrijven uit woonwijken halen", aldus Tobback.