Britten kunnen nu ook verse voeding kopen op Amazon

Amazon gaat in Groot-Brittannië voortaan ook verse voeding en diepvriesproducten verkopen via het internet. De webwinkel is daarvoor een samenwerking aangegaan met de Britse supermarktketen Morrisons. Het initiatief zet de verhoudingen in de sector andermaal op scherp.

Wortelen, pastinaak, yoghurt, ... als het van Amazon afhangt, ga je die voortaan net als boeken of kleren gewoon online bestellen. In de Verenigde Staten biedt de webwinkel die mogelijkheid al sinds 2007. En binnenkort kunnen ook Europese klanten gebruik maken van AmazonFresh. Op sommige plaatsen, belooft de webwinkel levering in minder dan een uur.

Eerst zijn de Britten aan de beurt, later volgen de Duitsers. Voor een vast maandelijks of jaarlijks bedrag krijgen zij straks hun groenten en fruit thuis afgeleverd. Het is afwachten hoe traditionele supermarkten zullen reageren. Net als in België zijn er in Groot-Brittannië maar een beperkt aantal spelers waaronder Tesco, Asda, Sainsbury's en Morrisons. Die vier verloren al een deel van hun klanten aan discounters zoals Aldi en Lidl, die concurreren op basis van extreem lage prijzen.

Niet in België

Er is weinig kans dat Amazon een gelijkaardige dienstverlening ook in België gaat aanbieden. "Zij richten zich vooral op grote markten", zegt Gino Van Ossel, professor Retail and Trade Marketing aan de Vlerick Business School. "In Europa gaat het hen vooral om Groot-Brittannië, Frankrijk, Spanje, Duitsland en Rusland. Dat verklaart ook waarom ze nog geen Belgische website hebben."

Online boodschappen vertegenwoordigen bij supermarkten maar 2 procent van de markt. Een deel van het matige succes valt te verklaren door de lage marges, de hoge kosten en de complexe logistieke uitdagingen. Verse voedingswaren kun je niet zomaar vervoeren of aan de kant zetten om op een latere datum af te leveren.

Strenge regelgeving

Baptiste van Outryve, van Carrefour, wijst op nog een andere moeilijkheid om in ons land een gelijkaardig initiatief op te starten. "Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV), hanteert strenge regels op het vlak van voedselveiligheid. We bieden bij Carrefour de mogelijkheid om via Bpost verse voedingswaren te bestellen. Maar het vervoer daarvan kan alleen onder heel strikte voorwaarden."

Dat Amazon ondanks alles toch online groenten, fruit en andere voeding aanbiedt, heeft volgens Gino Van Ossel een strategische reden. "Wie zulke zaken op het internet gaat zoeken, zal tijdens zijn of haar zoektocht ook op andere producten stoten, zoals kleding en televisies. Het is dus een manier om klanten te lokken. In die zin is Amazon wel degelijk een bedreiging voor klassieke supermarkten."