Toekomstige leerkrachten moeten leren omgaan met kinder­armoede en diversiteit

Wie leraar wil worden, moet al tijdens de opleiding leren omgaan met kinderarmoede en diversiteit. Dat vindt Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V). Daarom start ze vandaag, samen met de Koning Boudewijnstichting, met het project "Kleine kinderen, grote kansen".

Met dat project engageren alle lerarenopleidingen in Vlaanderen zich om hun toekomstige kleuterleiders en -leidsters te leren hoe ze armoede bij kinderen kunnen herkennen. Maar ook startende kleuterleiders of -leidsters zullen in hun eerste jaren in de klas worden ondersteund.

"Het is best wel een hele sprong als je voor de klas staat en zeker als er heel wat nationaliteiten van kinderen bij zijn", zegt Crevits. "Daartussen moet je dan nog eens de juiste signalen oppikken, bijvoorbeeld kinderen die moe zijn in de klas. Zoiets kan namelijk ook gebeuren omdat de kinderen niet gegeten hebben 's morgens. Je moet daar vaardig in worden, je moet armoede leren herkennen. Het is de bedoeling dat we jonge leerkrachten daar wat extra ondersteuning bieden."