Google financiert project VRT, NewsMonkey en iMinds

Providence+, een project van VRT, NewsMonkey en iMinds, krijgt geld van het Digital News Initiative Innovation Fund van Google. Het project heeft als doel middelen te ontwikkelen waarmee het mogelijk is de impact van online nieuws te analyseren, te voorspellen en te verbeteren.

Google heeft voor een totaal van 27 miljoen euro de eerste financieringen toegewezen aan 128 Europese mediaprojecten uit 23 Europese landen in het kader van het Digital News Initiative Innovation Fund. Het project van Google loopt over 3 jaar en reserveerde een totaalbudget van 150 miljoen euro of 50 miljoen euro per jaar.

Voor België gaat het nu om 2,26 miljoen euro. Ook projecten van De Persgroep, Mediahuis, Rossel en Roularta Media Group worden gesteund. Met het fonds wil Google innovatie in de Europese mediasector stimuleren. Providence+, het project dat VRT, NewsMonkey en iMinds samen indienden, werd geselecteerd uit 1.200 projectvoorstellen.

Wat is Providence+?

Het project Providence+ wil een antwoord geven op vragen als ‘welke verhalen werken het best op welk platform en welk moment?’, ‘wat is de ideale strategie om nieuws te verspreiden op sociale media-kanalen en eigen platformen?’ en ‘hoe groot zal het bereik van een artikel twee uur na publicatie zijn?’.

"Dit project zal de overgang naar een digital first-strategie zeker versnellen", zegt Emmanuel Rottey, hoofdredacteur Nieuwsgaring en Online. "Onze journalisten zullen toegang krijgen tot instrumenten die cruciale inzichten geven in hoe we ons publiek kunnen bereiken via het juiste kanaal en op het juiste moment."

Providence+ bouwt verder op de resultaten van Providence, een onderzoeksproject uit 2014-2015, wat ook een samenwerking was tussen VRT, NewsMonkey en iMinds en uitgevoerd met de steun van het Agentschap Innoveren en Ondernemen. "Binnen dit project hebben we algoritmes ontwikkeld die accuraat voorspellen wat de viraliteit en consumptie van online nieuwsartikels in de nabije toekomst zal zijn", zegt professor Piet Demeester.

NewsMonkey zal instrumenten ontwikkelen om de impact van virale content te verhogen en te verbeteren. Dankzij de tools krijgt de redactie een beter zicht op het optimale tijdstip van publicatie en een verbeterde strategie voor locatiegebaseerde distributie. "We geloven dat sterke storytelling en journalistieke kunde versterkt worden door instant feedback op basis van technologie", zegt Wouter Verschelden, uitgever van NewsMonkey.