Weyts pleegt overleg met stakende loodsen

De loodsen van de haven in Antwerpen zitten op dit moment samen met Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Sinds maandag al kunnen schepen langer dan 340 meter de haven van Antwerpen niet binnen door een stakingsactie bij de loodsen. De rederijen reageren furieus. Eerder vandaag riep Weyts de stakende loodsen op tot "verantwoordelijkheid".

Het conflict bij de loodsen draait rond het binnenloodsen van erg grote schepen, met een lengte van 340 meter en meer. In december werd een akkoord bereikt tussen de loodsen en de regering: de loodsen zouden een premie krijgen voor die groten schepen, maar dan moest er wel efficiënter gepresteerd worden.

Maar kennelijk is nog niet alles in kannen en kruiken, sinds begin deze week houden de loodsen stiptheidsacties.  "Ik heb de indruk dat men vanuit sommige hoeken aanstuurt om de aspecten uit het akkoord van elkaar los te koppelen", zegt bevoegd minister Weyts. "Er lopen nu gesprekken, maar dat zijn zeer moeilijke gesprekken."

Weyts heeft zelfs een bezoek aan New York moeten afzeggen; de reis ging dan maar naar Antwerpen om een oplossing te zoeken voor het conflict. Op dit moment zitten de betrokken partijen samen, al lijkt een oplossing niet meteen in de maak. Als het van de loodsen afhangt, zal er namelijk niet veel onderhandeld worden. Zij zeggen dat er al in december een akkoord was. Zolang dat niet nageleefd worden, zeggen de loodsen, zullen de acties doorgaan.

Intussen roept de minister de loodsen op tot verantwoordelijkheid. "De acties brengen schade toe aan de totaliteit van de havengemeenschap. Dit mag geen verhaal van zelfvernietiging worden."

"Dit moet onmiddellijk stoppen, onmiddellijk"

Volgens de loodsen was de staking het allerlaatste redmiddel. "Wij begrijpen de woede van iedereen die betrokken is bij het havengebeuren. Maar er is nu blijkbaar geen andere manier om de aandacht van de overheid te trekken. Wanneer je blijft de vraag stellen en de overheid doet hardleers door, moet je overstappen naar andere middelen", klinkt het.

De actie valt in elk geval niet in goede aarde bij de rederijen. Momenteel liggen er zeker twee schepen op zee te dobberen, niet wetende wat te doen. Havenarbeiders moeten werkloos toekijken. De grootste rederij die door de staking getroffen wordt, is MSC. Zij verschepen jaarlijks rond de 5 miljoen containers van en naar Antwerpen. Daar reageren ze furieus. "Dit is spelen met jobs en met geld van andere mensen. Bij ons zijn er alleen al 2.000 mensen werkzaam, maar al er hangen nog duizenden anderen af van ons. Dus ik doe hier werkelijk een oproep: dit moet onmiddellijk stoppen, onmiddellijk", aldus Marc Beerlandt, algemeen directeur MSC Belgium.