"Kleinere steden moeten parkeren fors goedkoper of gratis maken"

Kleinere steden moeten het parkeren fors goedkoper of gratis maken als ze willen dat de winkels in hun centrum overleven. Dat zegt Luc Ardies van Unizo in Het Nieuwsblad, waarmee de ondernemersorganisatie zich achter het Nederlandse voorbeeld schaart. Mobiliteitsexpert Kris Peeters is niet gewonnen voor het idee.
L Lange

In Nederland nemen gemeenten en steden steeds vaker afscheid van het - vaak erg duur - betalend parkeren. Zo breiden Rotterdam en Den Haag het aantal straten uit waar mensen spotgoedkoop kunnen parkeren, enkele andere gemeenten schaffen de betaalautomaten zelfs helemaal af.

"Een voorbeeld dat we hier bij ons moeten volgen", zegt Luc Ardies van ondernemersorganisatie Unizo. Hij heeft het dan niet over Gent, Antwerpen, Brussel of Brugge. Zij krijgen namelijk sowieso volk over de vloer door "de totaalbeleving" die ze aanbieden.

"Doordacht parkeerbeleid"

Het probleem ligt volgens de organisatie bij de kleinere steden zoals Aalst, Dendermonde, Roeselare of Mechelen. "Zij hebben niet zo'n ruim aanbod, maar leggen toch vaak heel hoge en complexe parkeertarieven op. Voor een namiddagje parkeren, ben je bijzonder veel geld kwijt. Als je dan als consument ook kan kiezen om gratis te parkeren in een shoppingcentrum is de keuze wel snel gemaakt."

De organisatie benadrukt in een persbericht dat ze niet alle parkeerplaatsen gratis willen, maar dat een "goed, evenwichtig en doordacht parkeerbeleid" wel cruciaal is. Zij pleit nog voor een "rotatiesysteem", waarbij mensen bijvoorbeeld een halfuur gratis mogen parkeren. "Dat lokt meer klanten naar de kern."

"Meer verkeersproblemen"

Mobiliteitsexpert Kris Peeters is het niet eens met het voorstel. "Ik denk dat ze zich van strijd vergissen", zegt hij in "Hautekiet". "Ze voelen zich wellicht in het nauw gedreven omdat ze de zakencijfers zien dalen en dan is de oorzaak snel gevonden in het parkeerbeleid."

"Uit onderzoek blijkt echter dat mensen zich niet zozeer laten leiden door de prijs van parkeerplaatsen, maar wel door de aantrekkelijkheid van een dorp of een stad", zegt hij. "Stel dat we alle parkeerplaatsen gratis maken, dan zouden mensen die anders met de fiets of het openbaar vervoer komen plots met de auto komen. Je krijgt niet meer klanten, maar wel meer verkeersproblemen."

De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten heeft naar eigen zeggen "begrip" voor het voorstel. "Maar het is geen wondermiddel om de leegstand aan te pakken en de concurrentie met de webwinkels te winnen", zegt Stefan Thomas in Het Nieuwsblad. "Gemeenten en steden moeten wel zorgen dat de tarieven "niet excessief hoog liggen", vindt hij.