Vlaams Parlement zet diesel­wagens aan de kant

Het Vlaams Parlement gaat zijn wagenpark vernieuwen en wil daarbij kiezen voor groenere wagens. De huidige dieselwagens gaan eruit en de nieuwe voertuigen moeten benzine of elektrisch zijn. Daarnaast krijgen de Vlaams Parlementsleden en de betrokken personeelsleden de raad om voor verplaatsingen binnen Brussel de dienstwagen vaker aan de kant te laten. Dat blijkt uit een nota die volgende maandag wordt besproken.
AP2008

Het wagenpark van het Vlaams Parlement bestaat momenteel uit vijf dienstwagens en één wagen voor parlementsvoorzitter Jan Peumans. Van de vijf dienstwagens zijn er vier type BMW 520 GT en één type Ford Galaxy (monovolume). Het gaat allemaal om dieselwagens.

De dienstwagens worden gebruikt door een deel van het personeel (bv. de griffier en de directeurs van de para-parlementaire instellingen). Ook de parlementsleden mogen de dienstwagens gebruiken voor verplaatsingen binnen Brussel. De wagens worden ook ingezet wanneer parlementsleden of personeelsleden na een late vergadering geen gebruik meer kunnen maken van het openbaar vervoer om thuis te geraken.

Nieuw huurcontract

Omdat het huidige huurcontract afloopt, start het Vlaams Parlement de zoektocht naar nieuwe dienstwagens. Het parlement wil het daarbij over een groenere boeg gooien. Zo wordt duurzaamheid een belangrijk criterium en verdwijnen de huidige diesels. "Dieselmotoren worden uitgesloten en enkel voertuigen op benzine of, geheel of gedeeltelijk, elektrisch worden toegelaten", staat te lezen in de nota.

Voor de verplaatsingen in Brussel wordt gedacht aan een 100 procent elektrisch voertuig. Dat is geen toeval, want van de ruim 2.800 ritten die vorig jaar zijn gemaakt met de dienstwagens (exclusief de wagen van de voorzitter) waren er 40 procent in Brussel.

Bewustmakingsinitiatief

Daarom wordt ook aan de betrokken personeels- en parlementsleden geadviseerd zich af te vragen of "de dienstwagen wel steeds de optimale transportmodus is". Er komt daarom een "bewustmakingsinitiatief" om de parlementaire gemeenschap aan te sporen de dienstwagen vaker aan de kant te laten en gebruik te maken van alternatieven (openbaar vervoer, fiets, te voet). "Die zijn niet noodzakelijk minder efficiënt en in elk geval duurzamer".

Nog opmerkelijk: er wordt niet opnieuw gekozen voor een monovolume. De huidige Ford Galaxy is misschien wel handig voor kortere verplaatsingen met verschillende personen (tot 7) of voor het afhalen van grotere bestellingen. Maar "voor protocollaire opdrachten is de monovolume door de beperkte uitstraling minder geschikt", luidt het. Daarom wordt in het nieuwe contract gekozen voor vijf voertuigen "met uitstraling die ook geschikt zijn voor protocollaire opdrachten". Parlementsvoorzitter Peumans zal kunnen rekenen op een voertuig uit het "hoge gamma".