Steeds meer Belgen sluiten "internetverzekering" af

Almaar meer Belgen sluiten een verzekering af tegen reputatieschade of fraude via het internet. Vorig jaar namen 10.000 mensen zo'n verzekering, dubbel zoveel als in 2014. Onder de verzekeringnemers zijn ook meer en meer bedrijven.

Het zal je maar overkomen: iemand heeft een filmpje van je op internet gezet terwijl je helemaal uit de bol gaat op een festival, het filmpje wordt een hit op YouTube en dat terwijl je lesgeeft in de dorpsschool. Je leerlingen vinden het misschien nog cool, maar de ouders absoluut niet.

Sinds enkele jaren kan je een internetverzekering afsluiten. Je krijgt dan heel concrete hulp als je opduikt in een ongewenst filmpje op internet of als je via internet wordt gepest. In zo'n geval probeert de verzekeraar de schade zo snel mogelijk te beperken, bijvoorbeeld door aan YouTube te vragen om het filmpje eraf te halen. Klanten krijgen ook advies hoe ze moeten reageren om erger te voorkomen.

"Je krijgt een adviseur in crisiscommunicatie naast je: wat zeg je best wel, wat zeg je best niet? Hoe reageer je op reacties die er komen op dat filmpje? We ervaren namelijk dat reacties van slachtoffers het negatieve effect soms nog versterken", zegt Marnik Vanhaverbeke van verzekeraar Axa.

Op langere termijn proberen IT'ers ervoor te zorgen dat als mensen jouw naam opzoeken op internet, het beschamende filmpje niet meer bovenaan staat in de zoekresultaten, maar pas ergens op pagina 20, in de hoop dat niemand het ooit nog oprakelt.

Een internetverzekering kost voor een particulier rond de 100 euro per jaar.