Machinist die snel ontslag neemt, moet betalen

Machinisten die in dienst komen bij de spoorwegen, moeten in de toekomst een vertrekvergoeding betalen als ze in hun eerste 11 dienstjaren ontslag nemen. Het bedrag varieert van 10.000 euro in het eerste jaar tot 1.000 euro in het elfde jaar. Een compensatie voor de dure opleiding, zegt de NMBS. De spoorwegen zouden beter onderzoeken waarom zoveel treinbestuurders zo snel weer vertrekken, zegt de vakbond ASTB.

De directies van de spoorwegen beslisten onlangs dat de opzegtermijn voor treinbestuurders die willen vertrekken, verlengd wordt van 1 maand naar 1 jaar. Ook wordt een vertrekvergoeding in het leven geroepen. Wie in het eerste jaar ontslag neemt, moet 10.000 euro betalen. Dat bedrag neemt stelselmatig af tot 1.000 euro voor wie in het elfde dienstjaar ontslag neemt. Een compensatie voor de dure opleiding, zegt de NMBS.

"De opleiding van een treinbestuurder duurt 1 jaar en kost ongeveer 45.000 euro", zegt Jan De Geijselaer, directeur bij HR Rail, in "De ochtend" op Radio 1. "De laatste tijd stellen we veel ontslagen vast bij treinbestuurders, wat ons ertoe heeft gedwongen die maatregelen te nemen. We willen de budgettaire last van die opleiding terugverdienen."

De Geijselaer ziet vooral het laatste jaar het aantal vertrekkers sterk toenemen, "vooral treinbestuurders in hun eerste of tweede jaar dienst. Ze worden gelokt door een aanbod waar ze extra-legale voordelen kunnen krijgen, een bedrijfswagen bijvoorbeeld."

De machinistenvakbond ASTB is niet blij met die uitleg en vraagt zich af of de spoorwegen niet beter zouden onderzoeken waarom veel jonge treinbestuurders in de eerste vijf jaar na hun aanwerving al vertrekken: door steeds groeiend ongenoegen over de hoge werkdruk en de arbeidsomstandigheden. "Wij stellen al jaren alternatieven voor om de werkomstandigheden van machinisten te verbeteren en hen in hun beroep te herwaarderen, zowel op financieel als op psychologisch vlak", luidt het in een persbericht.

De vakbond vindt het ook tegenstrijdig dat de NMBS net nu volop campagne voert om nieuwe treinbestuurders aan te trekken. "Machinist blijft voor heel veel mensen toch een aantrekkelijk beroep. In Wallonië bijvoorbeeld is er geen gebrek aan kandidaten", reageert De Geijselaer. Hij geeft nog mee dat een startende machinist 1.600 euro netto verdient en dat hij ook tijdens zijn opleiding betaald wordt.