Supercomputer versus mens: 4-1

Het zelflerende computerprogramma AlphaGo heeft ook het laatste van vijf spelletjes gewonnen in de confrontatie met de Zuid-Koreaanse wereldkampioen Lee Se-dol. Go is een van de moeilijkste strategische bordspelen ter wereld. De verwachting was dat het nog jaren zou duren voor een computerprogramma de mens kon verslaan bij Go.

Een week lang waren Go-spelers in de ban van de krachtmeting tussen het door Google ontwikkelde computerprogramma AlphaGo en de Zuid-Koreaanse Go-wereldkampioen Lee Se-dol. AlphaGo heeft vandaag het laatste van vijf spelletjes beslecht in zijn voordeel. Het koste AlphaGo 5 uur en 280 zetten om Lee Se-dol te verslaan. Eerder had het programma zich al van de ultieme winst verzekerd door de eerste drie spelletjes te winnen, tot enige consternatie van de fans. Lee Se-dol won zondag zijn enige, eer-reddende spelletje.

Go is een eeuwenoud Aziatisch strategisch bordspel, tactisch veel moeilijker dan schaken, en is vooral populair in China, Japan en Korea. Twee spelers spelen met zwarte of witte stenen op een bord dat lijkt op dat van dammen. Het is de bedoeling om het meeste terrein te veroveren door lege plaatsen op het bord te bezetten. Het bord is veel groter dan dat van dammen of schaken, 19 op 19 lijnen groot. Er zijn dus 361 "kruispunten" en mogelijke zetten.

Het aantal mogelijke bordopstellingen is haast eindeloos, voor een computer is het onmogelijk om puur op rekenkracht alle varianten uit te rekenen. Deepmind, een afdeling van Google, bouwde daarom een "zelflerend" computerprogramma gebaseerd op artificiële intelligentie, AlphaGo. Met een neuraal netwerk, een simulatie van het neuronennetwerk in de hersenen, kan het programma de computer sturen in het uitkiezen van beloftevolle zetten en de varianten doorrekenen. AlphaGo leerde al spelend ook bij, door het invoeren van duizenden partijen tussen profspelers en door duizenden partijen tegen zichzelf te spelen.

De zege van AlphaGo is een mijlpaal in de ontwikkeling van de zelflerende machine, maar toch blijft de expertise van AlphaGo beperkt tot Go. Deepmind geeft toe dat het ultieme doel om het programma ook andere dingen aan te leren nog ver weg is. De ontwerpers willen zich wel toeleggen op een gelijkaardig computerprogramma gebaseerd op artificiële intelligentie, gericht op gezondheidszorg.

AlphaGo krijgt voor de overwinning 1 miljoen dollar. Google zal dat geld doneren aan Unicef en andere ngo's.