Testrit met 50 zelfrijdende auto's gaat "hartstikke goed"

In Nederland is de eerste testrit met zo'n 50 (semi-)zelfrijdende auto's geslaagd. De auto's reden op de snelweg A2 van Amsterdam naar Beesd in Gelderland en terug. "Het ging hartstikke goed, er zijn geen brokken gemaakt."
Archieffoto.

De auto's reden in treintjes van zes tussen het overige verkeer, om te kijken hoe dat gaat. Zo'n test is nog niet eerder gedaan. De semi-zelfrijdende auto's van BMW, Hyundai, Mercedes, Tesla, Toyota en Volvo bepalen zelf hun snelheid en de afstand tot hun voorligger.

"Zelf reed ik in een Tesla en ik heb niet moeten ingrijpen. Ik hoefde het stuur maar twee keer aan te raken en niet vanwege de techniek, maar omdat dat volgens de wet nog moet", zegt Stijn Otten, directeur innovatie bij leasemaatschappij Business Lease.

Wurmt een andere automobilist zich in het peloton, dan remmen de auto's erachter zelf af zodat ze weer genoeg afstand hebben. Als de "onderbreker" weg is, herstelt het pelotonnetje zich vanzelf. De auto's sturen zelf ook mee met de bochten in de weg.

Tijdens de test remden enkele bestuurders toch ook nog zelf, in plaats van de automatische remfunctie af te wachten. "We merkten dat enkele bestuurders nog moesten wennen aan het feit dat ze de controle uit handen konden geven", zegt Peter Morsink, adviseur mobiliteit en verkeersveiligheid bij RoyalHaskoninDHV.

Eerste stap

Met de test is een stap gezet om de voordelen en risico's van deze auto's in kaart te brengen. Volgens de onderzoekers zijn de meeste verkeersongelukken het gevolg van menselijke fouten. De komst van steeds slimmere technieken verkleint de kans op verkeersslachtoffers.

Volgens de initiatiefnemers is het nu vooral wachten op aangepaste Europese regelgeving om auto's zelfstandig de weg op te sturen.

De proef was een initiatief van risicoadviseur Aon, Business Lease Nederland, ingenieursbureau Royal HaskoningDHV en rijtrainer Prodrive Training.