Buffalo's: Volkse folklore zonder racisme - Luckas Vander Taelen

Er wordt al heel de week in de pers gediscussieerd over AA Gent dat indianen zou kwetsen met het logo van Buffalo. Ex-parlementslid voor Groen Luckas Vander Taelen kroop ook in zijn pen: le ridicule ne tue pas.
labels
Opinie
Aansturen van de 'opinie' teaser o.a. op de home pagina en 'opinie' weergave op een detail artikel. Deze tag zorgt er ook voor het automatisch aanvullen van de 'opinie' overzichtspagina

Luckas Vander Taelen is gewezen parlementslid voor Groen, muzikant en freelance journalist.

Nu AA Gent uitgeschakeld is in de Champions League, kan het zich volop concentreren op wat echt belangrijk is: niet de strijd voor de Belgische titel, maar wel die voor de symbolen van de club. Want de Buffalo's krijgen een onverwachte aanval te verduren op hun eerbaarheid vanuit Amerika.

“Indianen vragen dat AA Gent logo wijzigt” titelde een Vlaamse krant vorig weekend. Wie de moeite doet om het artikel te lezen, komt dan te weten dat er niet meteen een massale omsingeling van de Ghelamco-arena te vrezen valt. De klacht komt van één Cheyenne, Suzan Shown Harjo, al decennia voorvechtster van indianenrechten. Zij zei in een interview dat Gent maar beter meteen zijn indiaan op pensioen stuurt.

AA Gent draagt al zowat een eeuw een gevederde indiaan in zijn logo. Dat dateert van toen de Wild West Show in 1924 een groot succes kende en voetbalsupporters daardoor beïnvloed hun ploeg spontaan met “Buffalo, Buffalo” begonnen aan te moedigen.

“Zelfs al gebeurt het met de beste intenties, het is door en door fout", stelt Harjo streng. Een studie zou uitgewezen hebben dat “raciaal getinte namen en afbeeldingen” een negatief effect hebben op het zelfrespect van jongeren die tot die bevolkingsgroep behoren.

Harjo weet natuurlijk ook dat in België niet veel indianen wonen. Maar dat belet niet dat het zou kunnen dat haar zoontje, die van voetbal houdt, toch in aanraking zou komen met het logo van AA Gent en daardoor dus getraumatiseerd zou kunnen geraken. Dat de sierlijke Gentse indiaan voor velen altijd een eerbetoon leek aan de fiere native Americans, speelt voor Harjo duidelijk geen rol. Het gaat haar om principes...

Gelukkig voor Harjo is er de Franse spreuk: “le ridicule ne tue pas”. Anders was ze waarschijnlijk meteen na dit interview doodgevallen.

Dat iemand het verschil niet ziet tussen wat echt belangrijk is in een strijd voor gelijkberechtiging en dit soort onschuldige details wijst op verregaande verblinding en verzuring. Verstarde oprispingen doen geen enkele zaak goed. De beste repliek tegen Harjo is haar eigen woorden te herhalen tegen haar uithaal naar AA Gent.

Want ook al vertrekt haar actie van “de beste intenties”, dan nog is ze “door en door fout”, omdat op geen enkel moment enig racistisch element te bespeuren is in een symboliek die niet meer is dan volkse folklore. En het effect van haar opmerkingen zal daardoor op geen enkel begrip kunnen rekenen en haar zaak meer kwaad dan goed doen.

Zwarte Piet

Dit doet natuurlijk denken aan de jaarlijkse rel rond Zwarte Piet, die steeds meer een vaste afspraak wordt op de agenda van het politiek-correcte heir.

Wie het zou willen, kan een lange lijst aanleggen van volkse gebruiken, historische herdenkingen en monumenten die verwijzen naar mooie en minder mooie momenten uit het verleden naargelang van de kijk die men zelf heeft op onze geschiedenis. Misschien moet er een commissie worden opgericht die met de ideologische zuiverheid ons erfgoed trefzeker uitzuivert van alles wat refereert naar periodes uit het verleden, die een deel van de bevolking tegen de borst stoten. We kunnen op dit valk raad vragen aan de taliban of de Islamitische Staat...

Ik wil zelf wel een actiegroep leiden tegen Sinterklaas, omdat ik geschokt ben dat men kinderen blijft wijsmaken dat er heiligen bestaat. En tegen de Kerstman, want die is niet meer dan een commercieel bedenksel van Coca Cola.

Ik zal mijn trefzekere pijlen ook richten tegen de Gilles de Binche, want die maken de Inca's belachelijk, die ooit in 1549 zeer tegen hun zin naar hier werden gebracht door Maria van Hongarije. Het walgelijke spektakel van de Gilles is voor elke Belg van Latijnse origine natuurlijk onverdraaglijk.

Ik ga ook met de slopershamer naar Elsene, want daar staat een aanstootgevend standbeeld van de legendarische aartsvijand van priester Daens, Charles Woeste, die wordt voorgesteld als een kindervriend, terwijl hij zich zijn hele parlementaire leven lang is blijven verzetten tegen een verbod op kinderarbeid.

Ook in het Jubelpark zal ik een en ander slopen, want de 19de-eeuwse beelden van Afrikaanse inboorlingen zijn natuurlijk onaanvaardbaar. En elke straatnaam die naar een Belgische koning verwijst, zal ik persoonlijk overschilderen, want elke Belgische monarch vanaf Leopold II draagt wel enige verantwoordelijkheid voor onze koloniale zonden.

En ik eis ook dat het Brusselse metrostation “Eddy Merckx” een andere naam krijgt, want Merckx is ooit van dopinggebruik beschuldigd. En dat heeft een bijzonder negatief effect op het zelfrespect van elke modale fietser die er zoals ikzelf zonder enige vorm van hulpmiddelen wel eens voorbijfietst.

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst.