Infrabel schuift tunnelkokers onder drukste spoorlijn

Infrabel heeft twee tunnelkokers van meer dan 400 ton onder de sporen van de drukste spoorlijn van België geschoven. Het gaat om een grote stap in een project om in Aalter en Beernem vijf overwegen te vervangen. Het hele weekend is er geen treinverkeer tussen Gent en Brugge.
(archieffoto)

Eergisteren, na de laatste trein, werden de spoorwegen ter hoogte van de toekomstige fiets- en voetgangerstunnels weggehaald. Daarna kon met enkele kranen en vrachtwagens een open ruimte gecreëerd worden. Zodra die grote put klaar was, ging het plaatsen van de tunnelkokers gisteren van start. De betonnen kokers zijn eerst opgetild met een hydraulisch systeem. De twee tunnelkokers zijn dan, centimeter per centimeter, onder de spoorwegen geschoven.

De grond wordt nu opnieuw aangevuld en de spoorwegen heraangelegd, zodat alles in zijn oorspronkelijke staat hersteld is en de eerste trein tussen Gent en Brugge morgen opnieuw vlot kan rijden. Op de hoofdspoorlijn 50A tussen Gent en Brugge is het hele weekend geen treinverkeer mogelijk. Reizigers kunnen gebruik maken van een bus.

Midden februari werd in Beernem al een tunnelkoker geplaatst. De werkzaamheden moeten volgens de huidige planning tegen de zomer van 2017 klaar zijn. Infrabel investeert 13,5 miljoen euro in het veiligheidsproject.