Toeleveranciers Volvo Gent verliezen contract

Alle vijf toeleveranciers van Volvo, in de Gentse haven, verliezen hun contract met de autoproducent. Daardoor zijn bijna 900 banen bedreigd. Volvo stapt over op een nieuwe strategie, waarbij het moederbedrijf activiteiten van onderaannemers opnieuw zelf gaat uitvoeren, deels ook in het buitenland.

Vier van de vijf toeleveranciers kregen eind vorige week al te horen dat zij geen nieuw contract krijgen bij Volvo. Meer dan 600 banen staan daardoor op de tocht.

Ook een vijfde toeleverancier, Benteler Automotive, waar voor- en achterassen en veerbenen gemaakt worden, kreeg vanmiddag te horen dat contract met Volvo wordt stopgezet. Hier dreigen 220 werknemers hun baan te verliezen.

Volgens Marc Staelens van de socialistische vakbond ABVV zal Volvo de personeelsleden van de toeleverende bedrijven niet overnemen. "Het is verschrikkelijk nieuws, want hier is geen alternatief", zegt hij. Volgens Staelens gaat Volvo onrespectvol om met zijn toeleveranciers. " Als je ziet wat voor investeringen er bij de toeleveranciers gebeurd zijn, dan is dat maar omdat er geloof was in de klant."

Nieuw model

De activiteiten bij de onderaannemers zullen worden ontmanteld tussen 2017 en 2019. Sommige activiteiten verhuizen ook naar het buitenland. Volvo Cars in Gent wil geen commentaar geven. Het bedrijf zegt niet betrokken te zijn bij de besprekingen, en verwijst naar het moederbedrijf in Zweden. Daar sluit men niet uit dat de bestaande toeleveranciers onderdelen zullen kunnen leveren voor de nieuwe modellen die vanaf 2019 in Gent geproduceerd zullen worden.

Alternatief?

Twee van de getroffen toeleveranciers, Tower Automotive en Benteker, gaan in ieder geval op zoek naar nieuwe activiteiten voor andere bedrijven dan Volvo.

"Men is blijkbaar al serieus bezig met alternatieven die vorm aannemen, maar waar men in het belang van het contract en de klant niets kan over zeggen, dus misschien toch een sprankeltje hoop", zegt Danny Clevers (ACV-CSC Metea) na afloop van de ondernemingsraad bij Benteler. "Wat mij betreft is er enkel bij Benteler en Tower Automotive enige hoop op alternatieven, voor de andere denken we dat dit een eindig verhaal is in 2019."

Clevers zegt dat het gemeenschappelijk vakbondsfront zich verder beraadt over acties. "Het is niet in te schatten wat het personeel gaat doen. Er heerst boosheid, maar ook frustratie en gelatenheid nadat men die boodschap krijgt na maanden onzekerheid. En het is ook niet omdat men vandaag berust, dat men dat ook morgen doet."

"Ik ben 47 jaar, waar moet ik nog ander werk vinden?"