Vlamingen massaal voor de buis én online na aanslagen

De nieuwshonger bij de Vlaming was zeer groot naar aanleiding van de aanslagen in Zaventem en Brussel. Er zaten meer mensen voor tv dan normaal en VTM en Eén samen hadden een marktaandeel van bijna 70 procent. De kranten tekenen verhoogde oplages op.
Reporters
(Archieffoto).

Medialaan heeft gisteren besloten alle gewone programma's bij VTM te schrappen om de kijker zo snel en zo goed mogelijk te informeren over de gebeurtenissen. De nieuwsdienst was bijna 14 uur non-stop op antenne. Die ingreep werd door de kijker geapprecieerd, want over de hele dag bereikte het "VTM Nieuws" met alle uitzendingen 2.275.000 Vlamingen.

Ook online was de vraag naar informatie heel de dag bijzonder groot: 1,1 miljoen mensen raadpleegden vtmnieuws.be en de nieuwsapp van VTM. Dat is volgens Medialaan "heel uitzonderlijk".

Deredactie.be

Naar alle tv-uitzendingen van de VRT keken in totaal 3.222.311 mensen. Deredactie.be had gisteren 1.511.471 unieke bezoekers.

Ook Radio 1 besteedde gisteren ruimschoots aandacht aan de aanslagen en de nasleep ervan. Ook vandaag is dat het geval. Radiometingen zijn er niet, maar de VRT gaat uit van een gelijkaardige impact op het bereik van de radio-uitzendingen.

"Karrewiet"

De openbare omroep verwijst ook nog graag naar de speciale inspanningen van "Karrewiet" op Ketnet (op tv en online) om het nieuws op kindermaat te brengen.

Tot slot benadrukt de openbare omroep nog dat "onze gedachten in de eerste plaats uitgaan naar de slachtoffers van de aanslag en hun dierbaren". "Daarom dat we liever terughoudend blijven over de bereikcijfers van onze nieuwskanalen dinsdag en ze verder ook niet wensen te becommentariëren", luidt het.

Kranten

Ook de oplagecijfers van de Vlaamse kranten waren en zijn hoger dan normaal, zij het niet spectaculair. Dat geldt zowel voor de kranten van de Persgroep als van Mediahuis. "Dit gebeurt wel vaker bij bijzondere gebeurtenissen en speciale sportevenementen", nuanceert Frank Jaspers van Mediahuis.

"Veel van de berichtgeving speelt zich online af", gaat hij verder. "Steeds meer lezers volgen de actualiteit digitaal, 24 uur op 24. Ook bij de aanslagen in Parijs stelden we enorme pieken op de websites van onze kranten vast." Concrete cijfers geeft Mediahuis evenwel niet. De Persgroep laat weten gisteren dubbel zoveel digitale bezoekers te hebben gekregen als op een "normale" nieuwsdag.