Sanoma wil 65 banen schrappen

Sanoma Media België wil een collectief ontslag doorvoeren. 65 banen staan op de tocht en dat in alle personeelscategorieën. Dat meldt Sanoma na een bijzondere ondernemingsraad vanochtend. Het bedrijf, met hoofdzetel in Mechelen, wil de integratie met Sanoma Nederland voortzetten.

Sanoma verkocht vorig jaar een groot deel van zijn activiteiten. De tijdschriften Humo, Story, TeVe Blad en Vitaya werden verkocht aan De Persgroep. De participatie in De Vijver Media werd verkocht aan Telenet. Het Finse mediabedrijf wil de focus in België voortaan leggen op Vrouwen en Home & Deco.

De integratie met Nederland wordt doorgezet. "Die zal leiden tot een wendbare organisatie in België, die meer is afgestemd op een snel veranderende marktomgeving en zorgt voor een betere samenwerking tussen beide entiteiten, waardoor het schaalvoordeel optimaal benut wordt, steunend op een duurzame lokale verankering voor zowel de advertentiemarkt als de consumentenmarkt", klinkt het.

"Zeer zware boodschap"

De vakbonden verwachten een schokgolf bij het personeel. "De magazinemarkt zit in een zeer zware crisis. De directie zegt nu dat ze niet tevreden is met een winstmarge van 5 procent, maar 10 procent wil. Voor een onderneming die herstructurering na herstructurering doorvoert, is dat toch een zeer zware boodschap. We gaan hier intern verder over overleggen en polsen wat er leeft bij het personeel", zegt Tijs Hostyn van de vakbond ACV.

"De procedure-Renault is nu opgestart. We nemen de onderhandelingen alvast zeer ernstig. We willen voor elke job bekijken of er een mogelijkheid bestaat om het personeel toch nog in dienst te houden", aldus nog Hostyn. Van de 65 bedreigde functies, zitten er volgens de vakbondsman 27 op de redacties. "Men wil met kleinere redacties werken en meer freelancers inschakelen."

Nicolas Maeterlinck