Tot 20 procent productieverlies door prikacties bij toeleveranciers

Door prikacties bij toeleveranciers Tenneco en Benteler, en in minder mate bij Faurecia, zijn er maandag en dinsdag vijftien tot twintig procent minder wagens van de band gerold bij Volvo Car Gent.

Bij Tenneco worden uitlaten gemaakt en bij Benteler voor- en achterassen en veerbenen. Faurecia levert dan weer tunnelconsoles. De drie toeleveranciers kregen afgelopen week te horen dat ze geen onderdelen mogen leveren voor de nieuwe Volvo XC40.

Sinds maandag, toen uitsluitsel kwam voor de laatste van vijf toeleveranciers die geen onderdelen mogen leveren voor de toekomstige XC40, zijn er prikacties bij drie toeleveranciers. Die hebben een dubbel doel, zegt vakbondssecretaris Dany Clevers (ACV CSC-Metea). "Enerzijds uiten werknemers daarmee hun frustratie, woede of boosheid tegenover Volvo", aldus Clevers. "Maar de acties zijn er ook op gericht om de eigen werkgever ertoe aan te zetten om zo snel mogelijk afspraken te maken rond het verder produceren en contracten naar Volvo na te komen."

Bij SAS Automotive slaagden vakbonden er in dat kader al in om, in ruil voor een premie, de sociale vrede te bewaren. "De motivatie is niet groot om er volop tegenaan te gaan. Die mensen hebben jarenlang het beste van zichzelf gegeven, ook op vlak van flexibiliteit."

Exacte cijfers van de geleden verliezen deelt Volvo Car Gent niet mee. Wel zegt het bedrijf dat er maandag en dinsdag vijftien tot twintig procent minder wagens geproduceerd werden. Woensdag zou het verlies naar verwachting lager liggen. In de Gentse vestiging van de Zweedse autobouwer rollen dagelijks ongeveer 1.200 wagens van de band.