Meest recent

    Netflix wil grootste serieproducent ter wereld worden

    “Netflix heeft de ambitie om de grootste producent ter wereld te worden”, zegt topman Reed Hastings. Het Amerikaanse streamingbedrijf wil de concurrentie voor blijven door zwaar te investeren in eigen content. Opvallend is dat die eigen producties niet noodzakelijk in de VS worden gemaakt. Ook Europese film- en televisiemakers pikken een graantje mee.
    AP2011

    Wie gaat er aan de haal met de onlinekijker? Pionier Netflix is al lang niet meer alleenheerser in streamingland. In ons land zijn er nog niet zoveel alternatieven, maar in de Verenigde Staten is het bedrijf al enige tijd verwikkeld in een bitse concurrentiestrijd met onder meer Amazon, Apple en Google. Het doet ietwat denken aan de titanenstrijd die Netflix -toen nog een dvd-per-postservice- eind jaren 90 geleverd heeft met Blockbuster Video, wat toen de grootste Amerikaanse keten van videotheken was.

    Maar niet alleen technologiereuzen als Amazon, Google en Apple willen hun stukje van de streamingtaart. Volgens oprichter-topman Reed Hastings komt de concurrentie ook van kleinere spelers: “Een televisiezender oprichten en in de markt zetten, kostte vroeger miljoenen euro’s. Nu kan iedereen die een goed verhaal te vertellen heeft voor enkele honderden euro’s zelf internet-tv maken.” Hastings verwacht dat de concurrentie de komende jaren alleen maar zal toenemen.

    Netflix probeert de concurrentie zoals gezegd voor te zijn door fors te investeren in eigen producties. Voorlopig heeft dat het streamingsbedrijf geen windeieren gelegd, maar het blijft hoe dan ook tricky. Het is immers goedkoper om de rechten op een film of serie te verwerven, dan om ze zelf te produceren. Toch zijn de ambities groot: “we willen de grootste producent ter wereld worden”, zegt Hastings daarover.

    Het komende jaar wil Netflix onder meer inzetten op kinder- en jeugdprogramma’s. “Tegen volgend jaar zullen we 21 nieuwe eigen kinderseries hebben”, zegt mede-CEO Ted Sarandos. “Wat meer dan het dubbele is van de eigen jeugdproducties die nu terug te vinden zijn in de bibliotheek.” Daarnaast wordt ook geïnvesteerd in familiereeksen zoals “Fuller house” (een spinoffreeks van de succesvolle “Full house”-sitcom van enkele decennia geleden, nvdr).

    Ook in andere genres komen er nieuwe series of seizoenen. Deze zomer volgt bijvoorbeeld een tweede seizoen van "Marco Polo" en in het najaar de nieuwe reeks "The crown" over de Britse Queen Elizabeth, met onder meer Claire Foy, Matt Smith en John Lithgow.

    Meer “regionale” producties

    Opvallend is dat die zelf geproduceerde series niet noodzakelijk in de States worden gemaakt. Vorig jaar heeft een internationale crew en cast onder Netflixvlag “Narcos” volledig in het Spaans gedraaid in Zuid-Amerika, een reeks over de Colombiaanse drugskoning Pablo Escobar. Nu richt het streamingsbedrijf zijn pijlen op Europa. Met “Marseille” start binnenkort een Franse serie en later komt er met “Dark” ook een Duitse originele Netflix-serie. Het is nog niet duidelijk of het bedrijf ook in ons land plannen koestert om een eigen productie te draaien.

    Die “regionale” series zijn overigens niet bedoeld voor een “regionaal” publiek, de series komen wereldwijd uit. “Ons platform is zo ontworpen dat het niet alleen suggesties biedt op basis van wat je zelf hebt gezien, maar ook op basis van wat mensen over de hele wereld met soortgelijke smaak hebben gezien. Hierdoor komen reeksen die je normaal niet zou opzoeken bij jouw terecht”, zegt Carlos Gomez Uribe, chef innovatie bij het bedrijf. Zo is de eerder genoemde Zuid-Amerikaanse reeks “Narcos” erg populair geworden in Duitsland

    Daarnaast wordt ook nog geïnvesteerd in nieuwe genres. Met “Making a murderer” waren er de eerste stapjes in de documentairewereld en er is met “Chef’s table” nu ook een kookprogramma op til. “Als iets werkt, dan proberen we er meer van te maken”, zegt Hastings. “We zijn niet afhankelijk van kijkcijfers zoals de meeste televisiezenders. Blijkt het dat een bepaald genre aanslaat, dan zullen we dat beginnen te maken.”

    Het lijkt vanzelfsprekend dat de kijker wint als een grote speler investeert in meer, nieuwe producties en genres, maar er is wel degelijk een keerzijde aan de medaille. In de VS vertaalt de kostprijs van al die eigen producties zich alvast in stijgende abonnementsprijzen. Een abonnement gaat er gemiddeld met 2 euro per maand naar omhoog. Vermoedelijk zal dat binnenkort ook het geval zijn bij ons, al is dat laatste vooralsnog niet bevestigd.