Disneyland Parijs brengt prijsbeleid in overeenstemming met Europese regels

Disneyland Parijs heeft zijn online boekingsprocedures en betalingsmodaliteiten in overeenstemming gebracht met de Europese regels. Dat heeft de Europese Commissie zelf meegedeeld.

Na klachten van consumenten en consumentenorganisaties was de Commissie in de zomer van vorig jaar een onderzoek gestart naar mogelijke discriminatie in het prijsbeleid van Disneyland Parijs. Onder meer Britten en Duitsers hadden aangeklaagd dat het pretpark hen geen toegang verleende tot promoties waarop Franse klanten wel konden intekenen.

"Na een constructieve dialoog met de Europese Commissie heeft Disneyland Parijs nu zijn online boekingsprocedures en betaalmodaliteiten in overeenstemming gebracht met de non-discriminatieverplichting van de Europese dienstenrichtlijn", zegt een woordvoerster van de Commissie. "In een interne markt kunnen we niet toestaan dat consumenten verschillend behandeld worden, enkel op basis van hun woonplaats of nationaliteit."

De woordvoerster beklemtoonde wel dat het niet de bedoeling is om prijzen in Europa te harmoniseren. Uiteenlopende prijzen aanrekenen in verschillende landen is niet per se illegaal, maar consumenten moeten wel vrij kunnen shoppen en mogen in hun zoektocht naar de beste aanbiedingen niet gehinderd worden door obstakels als het "rerouten" naar nationale websites of de verplichting om met een nationale debetkaart te betalen.

Nog voor de zomer presenteert de Commissie een nieuw pakket maatregelen om e-handel te stimuleren, waaronder een voorstel over geoblocking.