Bijles voor kusthoreca

Ons land staat bekend als een walhalla voor de liefhebbers van goed eten en drinken. En toch sta je vooral aan de kust vaak voor moeilijke keuzes: in welk etablissement durf je binnen gaan voor een aanvaardbare maaltijd aan een redelijke prijs? Westtoer, de toeristische organisatie in West-Vlaanderen, wil de gastvrijheid van de kusthoreca nu opkrikken met een rijdend leslokaal.

Vooral de zeedijk lijkt een aaneenschakeling van toeristenvallen. Het zijn vaak smoezelige tenten met norse obers die je met duidelijke tegenzin ondermaatse gerechten voorschotelen.

Mijn persoonlijke top 3 van vorig jaar? Op drie een vieze koude schotel in Blankenberge waarbij de droge garnalen overgoten waren met balsamicoazijn. Op twee een vissoepje met drie minuscule stukjes vis in Knokke. Op één een droge croque monsieur in Oostende die overduidelijk was samengesteld uit de restjes van de dag: korstjes brood met een paar schijfjes smakeloze tomaat.

De klachten zijn algemeen. Ook professionelen blijven zich verbazen over de ouderwetse menukaarten en het gebrek aan gastvrijheid. Als je al een ober in het vizier krijgt, moet je maar hopen dat ie Nederlands spreekt en je binnen het half uur correct wil bedienen.

Maar er zou beterschap op komst zijn. Westtoer, de toeristische organisatie in West-Vlaanderen, wil de gastvrijheid van de kusthoreca nu opkrikken met een rijdend leslokaal.

Begin deze week begon de bus van Westtoer aan zijn reis langs de Vlaamse kust. In elke badplaats wordt een halve dag halt gehouden voor workshops aan de kustobers. De campagne “Share a smile” loopt nog tot eind deze maand, ruim 200 obers zijn al ingeschreven.

Zweet en witte sokken

Maandag pikten we een stukje les mee in Knokke. Daar was een groepje obers uit hetzelfde restaurant aangeschoven, een cadeautje van de baas.

Acteur Christophe Stienlet leidt de workshops. Hij schotelt de obers bekende, vervelende situaties voor. Een grote tafel wil allemaal verschillende gerechten tegelijk. Klanten vragen gedetailleerde informatie over gluten in de gerechten. Een collega ruikt naar het zweet of draagt witte sokken. Hoe pak je dit allemaal aan zonder te eindigen met zure gezichten alom? De Knokse obers leken blij met de therapeutische sessie. Zij zagen het als teambuilding en een mooie kans om nog beter te worden dan de al zwakke concurrentie.

"Feelgoodactie"

Dat is ook de manier waarop Westtoer de campagne verkoopt. Zij willen niet gezegd hebben dat er veel mankeert aan de kusthoreca en dat de obers dringend bijles nodig hebben. Neen, dit is een feelgoodactie “om de goeie nog beter te maken”.

Terwijl de bus koers zette naar Oostende, polsten we de sfeer in een vrijwel lege, ongezellige horecazaak. De boos kijkende baas had nog niet over het initiatief gehoord, een eenzame ober zei dat ie zo’n cursus niet nodig had. Veel obers hebben het ook stilaan gehad met de negatieve pers. Klanten moeten ook es in eigen boezem kijken. Het is onmogelijk om op drukke tijdstippen allemaal tegelijk bediend te worden en we moeten ook meer begrip tonen voor het zware vak.

Dus gingen we ook es te rade bij het Knokse publiek. Wat vinden zij van zo’n lesbus voor obers? Een prima idee, klonk het unisono. Alle tips zijn welkom en van een cursus steek je altijd iets op. Ik ben benieuwd naar mijn volgend uitje naar onze Vlaamse kust.