SABMiller verkoopt biermerken Peroni en Grolsch

De Japanse bierproducent Asahi gaat de merken Peroni, Grolsch en Meantime overnemen van SABMiller. De verkoop van die merken is een voorwaarde voor de geplande overname van SABMiller door de Leuvense biergigant AB InBev.

Eind vorig jaar lanceerde de Leuvense biergigant AB InBev een bout overnamebod op de Amerikaans/Zuid-Afrikaanse rivaal SABMiller. Het gaat om de nummers 1 en 2 uit de bierwereld. AB InBev biedt 104 miljard dollar voor zijn naaste concurrent.

Uiteraard kijken de concurrentieoverheden wereldwijd erg diep in de details van de overname om de vrije markt niet te verstoren. Er waren dus voorwaarden en de verkoop van een aantal merken stond daarbij voorop.

Die deal is er nu: de Japanse brouwer Asahi -bekend van het gelijknamige bier- gaat nu de merken Peroni, Grolsch en Meantime van SABMiller overnemen voor 2,55 miljard euro. Die verkoop gaat enkel door als de overname van SABMiller door AB InBev eind dit jaar een feit wordt. Anders vervalt de verkoop.

De Nederlandse bierproducent Grolsch kent u wellicht. Het bedrijf werd opgericht in 1615 en werd in 2007 overgenomen door SABMiller. Als u vaak in Italië komt, zal Nastro Azurri van de brouwerij Peroni voor u ook geen onbekende zijn. Meantime werd in 2000 in Londen opgericht en is pas vorig jaar deel gaan uitmaken van SABMiller.