De Lijn helpt Gentse fietsers en vult ongebruikte tramsporen met rubber

In Gent begint De Lijn binnenkort met het opvullen van ongebruikte tramsporen. Dat moet helpen om fietsongevallen te vermijden. De sporen worden opgevuld met rubberen buizen.

Wie de fiets neemt in Gent, heeft wel al eens ondervonden hoe moeilijk het kan zijn om de tramsporen te vermijden. En ook voor onoplettende voetgangers vormen ze een risico op val- en struikelpartijen.

De Lijn wil dat probleem verhelpen. Dit jaar start een test waarbij rubberen buizen in tramsporen gelegd worden die op dit moment niet in gebruik zijn, zoals die in de Belfortstraat en op de Sint-Michielshelling. Het gaat om een primeur voor ons land. Voor de sporen waar wél een tram over rijdt, verandert er voorlopig niets.

Gent wil het aandeel fietsverplaatsingen van 22 procent in 2015 brengen naar 35 procent in 2030. Meer veiligheid is daarbij een belangrijk element. De nieuwste tramlijnen zijn volgens De Lijn al heel wat veiliger voor fietsers dan de oude.