"Auto aanpassen aan uitstootnorm maakt hem meteen veel duurder"

Maarten Matienko van automobilistenvereniging VAB kijkt niet verbaasd op van het nieuwe luik in het Opel Zafiraverhaal. Een moderne auto is geen afgewerkt product, zegt hij, auto's krijgen updates. "Met de huidige technologie is het ook perfect mogelijk om de uitstoot van schadelijke stoffen aan te passen aan de norm. Maar dan stijgt ook de prijs van de wagen en wordt die niet meer betaalbaar", aldus Matienko in "De ochtend".

VRT-journalist Luc Pauwels kon bewijzen dat een Opel Zafira die na dieselgate een onderhoud kreeg, plots veel minder uitstootte dan een zelfde auto die voor het losbarsten van het schandaal naar de garage ging. Opel zelf had dit nochtans in alle toonaarden ontkend. Maarten Matienko kijkt niet op van die software-aanpassing.

"Een software-aanpassing is niet ongewoon. Er zitten ook enkele maanden tussen de productie van het ene en het andere voertuig. Nieuwe wagens kunnen een software-update gekregen hebben, dat is normaal. Auto's worden immers steeds meer elektronisch gestuurd", reageert hij in "De ochtend".

Volgens Matienko zijn de huidige meetmethodes niet adequaat omdat ze niet overeenkomen met de realiteit van het verkeer. Veel dieselwagens worden immers verkeerd gebruikt, voor te kleine afstanden, waardoor ze een grotere uitstoot hebben.

Autoconstructeurs kijken volgens hem ook naar de verkoopbaarheid bij de productie van een wagen. "De technologie staat zo ver dat auto's naar norm gebracht kunnen worden, maar die technologie is zeer duur waardoor die auto's mogelijk onbetaalbaar worden."

"Duurdere modellen krijgen een roetfilter om de fijnstof-norm te halen, bij goedkopere auto's gaat dat niet. De constructeur gaat altijd op zoek naar technologie die betaalbaar blijft, minder complex is en minder gevoelig voor defecten. Hij wil die technologie zo goedkoop mogelijk gebruiken om de wagen betaalbaar te houden. Het is dus altijd een afweging", aldus nog Matienko.