Brugge roept toeristen op om stad te promoten via #VisitBruges

De stad Brugge en de toeristische sector hebben een actieplan opgesteld om het toerisme aan te zwengelen na de aanslagen van 22 maart. Ze roepen onder meer op om beelden te delen via sociale media met de hashtag #VisitBruges.
BELGA/LALMAND

Voor het eerst sinds de aanslagen in de hoofdstad zijn de gevolgen voor Brugge in kaart gebracht. In het eerste kwartaal van 2016 daalde het verblijfs- en dagtoerisme met respectievelijk 21 procent en 9 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2015.

In de eerste drie maanden bezochten 1,1 miljoen toeristen Brugge. Dat zijn er 150.000 minder dan het jaar daarvoor. In totaal werden 100.000 overnachtingen minder gerealiseerd in een sowieso kalme periode.

De dalende trend was al ingezet na de gebeurtenissen in Parijs en zet zich dus voort in 2016. Vooral het internationaal toerisme, met de Britten voorop, laat het afweten. Daardoor zagen de hotels en de helft van de gastenkamers hun bezetting met tien procent dalen, een cijfer dat ook opgaat voor de attracties en bezienswaardigheden.

"Positieve boodschappen verspreiden"

De stad Brugge en de hotelsector, gastenkamers, attracties en bezienswaardigheden, Horeca Brugge en Unizo sloegen daarom de handen in elkaar en werkten de jongste weken aan een plan.

"Op advies van experten komt er zeker geen algemene campagne waarin het aspect "veiligheid" centraal staat", klinkt het. Daarom zullen de stad en de sector vooral inzetten op positieve boodschappen, via sociale media, internationale pers en affiches. In eerste instantie is die gericht op de dichtbijgelegen markten. Daarbij wordt onder meer gedacht aan een verbinding vanuit Rijsel.

Er loopt sinds 1 april ook een publiciteitscampagne in Brussels Airport onder de noemer "Bruges sounds great!". Brugge roept ook iedereen op om onder #VisitBruges beelden te delen via de sociale media. Er zal onder die noemer ook gewerkt worden aan een themacampagne.