CD&V wil vluchtmisdrijven harder aanpakken

CD&V heeft een actieplan klaar dat het aantal vluchtmisdrijven naar beneden moet halen. De meerderheidspartij wil de achterliggende oorzaken aanpakken en denkt ook aan strengere straffen.

De cijfers zijn opmerkelijk. Maar liefst twaalf keer per dag gaat een bestuurder op de vlucht na een ongeval met gewonden. In meer dan de helft van die gevallen gaat het om mensen die rijden onder invloed, zonder verzekering of zonder geldig rijbewijs. Bij het aantal ongevallen met enkel materiële schade, loopt het aantal bestuurders dat vlucht zelfs op tot meer dan tweehonderd per dag.

Te hoge cijfers die dringend naar beneden moeten, vindt CD&V-Parlementslid Jef Van den Bergh, die een actieplan opstelde. Volgens hem is het duidelijk: chauffeurs gaan vaak op de vlucht om andere verkeersmisdrijven te verbergen. Die aanpakken zou alvast een deel van de oplossing kunnen zijn, zo klinkt het.

Wat wordt er aangepakt?

Wat betreft rijden onder invloed moet de pakkans voor CD&V omhoog. "Het regeerakkoord spreekt de ambitie uit om een op de drie bestuurders jaarlijks te controleren op alcohol of drugs. We zullen dit vanuit het parlement blijven opvolgen", zegt Van den Bergh. Hij pleit er ook voor om de speekseltest vaker te gebruiken om druggebruik te detecteren, aangezien die "sneller en goedkoper is dan een bloedtest".

Naar schatting 70.000 voertuigen rijden op onze wegen onverzekerd rond. "Een reëel probleem en potentiële stimulans tot vluchtmisdrijf", klinkt het. Daarom pleit het Parlementslid voor een databank waarin nummerplaten gelinkt worden aan de verzekering en het keuringsbewijs.

En dan zijn er nog de mensen die rijden zonder geldig rijbewijs of tijdens een rijverbod. Iets wat op verschillende manieren kan worden aangepakt, zo luidt het. Momenteel kan een agent bijvoorbeeld niet zien of iemands rijbewijs ongeldig is. "Heel wat overtreders glippen zo door de mazen van het net. De uitrol van de Mercurius-databank (waar al die informatie wordt verzameld, nvdr.) kan niet meer op zich laten wachten." Politierechters moeten ook eerdere veroordelingen van bestuurders kunnen inkijken, vindt de partij.

Strengere straffen en sensibilisering

Maar daarmee is de kous nog niet af voor CD&V. Ook op vlak van straffen hebben ze enkele voorstellen, onder meer het verhogen van de maximumstraf voor probleemgevallen. "Wanneer een bestuurder vluchtmisdrijf pleegt in combinatie met andere overtredingen, moet er een regeling bestaan waarbij de straf zwaarder is dan de optelsom van de aparte straffen."

In het plan staat daarnaast dat de voertuigen waarmee de overtredingen zijn begaan ook sneller in beslag moeten kunnen worden genomen en dat enkele hiaten in onze wetgeving moeten worden aangepakt.

Het wegrijden is volgens onderzoek echter ook vaak het gevolg van een psychologische reactie. Daarom moet er geïnvesteerd worden in sensibilisering en preventie, klinkt het. "Onze rijopleiding verdient minstens een actualisering. We moeten onze jongeren van in het begin meegeven wat er van bestuurders verwacht wordt bij een ongeval. Dat is nu te weinig het geval."

Vluchtmisdrijven in cijfers

  • In totaal 205 vluchtmisdrijven per dag (gewonden én enkel materiële schade samen).
  • 12 vluchtmisdrijven met gewonden per dag.
  • 5 vluchtmisdrijven van mensen onder invloed per dag.
  • 2 vluchtmisdrijven van mensen zonder verzekering per dag.
  • 2 vluchtmisdrijven van mensen zonder geldig rijbewijs per dag.