Sjoemelsoftware en manipulatie: wat weten we?

Het is inmiddels 7 maanden geleden dat in september vorig jaar Volkswagen-gate losbarstte. Intussen zijn ook andere automerken in de problemen gekomen of gewoon genoemd. Maar weten we eigenlijk tot nu toe? Een overzicht.
(archieffoto's)

Hoe werkt het ook weer?

Een autoconstructeur kan speciale software inbouwen in een auto, die een testomgeving herkent (b.v. wielen draaien maar auto beweegt niet en er wordt nauwelijks aan het stuur gedraaid). Het systeem weet dat het op dat moment in werking moet treden en er worden minder schadelijke stoffen uitgestoten. Emissies van bijvoorbeeld stikstofoxide vallen daardoor vele keren lager uit dan in werkelijkheid op de weg.

Hoe begon het allemaal?

Het begon allemaal in september vorig jaar met een Amerikaans rapport over gesjoemel bij Volkswagen. Omdat er gemanipuleerd werd bij dieselauto's krijgt de zaak de naam "dieselgate" en al snel blijkt dat ze veel verder gaat de Verenigde Staten.

Omdat de Volkswagengroep ook andere merknamen produceert, zijn ook Audi, Skoda en Seat betrokken. In totaal zouden 11 miljoen dieselwagens van Volkswagen "besmet" zijn, in België verschillende honderdduizenden. De Vlaamse regering kondigt aan een rechtszaak te willen beginnen tegen Volkswagen. Europa start zelfs een speciale onderzoekscommmissie op met 45 leden en Kathleen Van Brempt als voorzitter.

Ook Opel raakt verstrikt in de zaak

Op het hoogtepunt van dieselgate vallen ook verschillende andere namen van automerken. De VRT doet een test met Opel Zafira's waaruit blijkt dat een auto van dat type die na het uitbreken van dieselgate naar de garage was gegaan voor een onderhoud, plots veel minder stikstofoxide uitstootte dan dan een zelfde auto die voor het uitbarsten van het schandaal naar de garage ging. Er is sprake van van terugroepacties door Opel, om de software systematisch aan te passen.

Opel ontkent evenwel in alle toonaarden dat het sjoemelde met de software. De tests uitgevoerd door de VRT betreffen slechts enkele auto's, zodat niet kan worden bewezen dat het om fraude op grote(re) schaal gaat, zoals bij Volkswagen. Ook eventuele terugroepacties op grotere schaal kunnen niet worden bewezen. 

Zijn er nog andere merken betrokken?

Niet enkel Opel wordt genoemd. Ook de naam van BMW en Mercedes valt, maar dat blijft bij geruchten. Volgens een specialist die anoniem getuigt voor de VRT, zijn er "ongetwijfeld nog andere merken" die software aanpassen. Hij voegt eraan toe dat het "goed mogelijk is dat er nog andere merken, waarvan we momenteel niet van op de hoogte zijn, terugroepacties houden." Toch deint de zaak niet uit naar andere Europese merken, ook niet Renault.

Renault komt even in woelige wateren

Een ander merk dat even woelig vaarwater komt, is Renault. Medewerkers van de Franse antifraudecel DGCCRF komen aankloppen voor onderzoek in de Renault-kantoren op 4 verschillende plaatsen. Renault bevestigt het onderzoek, maar er komt geen gevolg op. Blijkbaar hebben de speurders niks gevonden. Renault zelf ontkent dat ze werkten met sjoemelsoftware (er is sprake van de renault Espace 1.6 dCi) en zegt dat de speurders niets vonden.

Nu ook Mitsubishi, maar met een ander soort fraude

Sinds kort hebben we er nieuw schandaal bij, met Mitsubishi. Hier gaat het evenwel over een ander soort fraude: het gaat niet om gemanipuleerde emissietests, maar om waarden die aangeven wat een auto precies verbruikt - iets waarover overigens ook bij Europese auto's discussie bestaat.

Dit keer gaat het vooral over kleinere benzinewagens van Mitsubishi Motors (twee modellen voor Mitsubishi en twee voor Nissan, goed voor ongeveer 625.000 auto's). De auto's in kwestie rijden vooral in Japan en Azië, en minder in Europa. De Japanse overheid heeft het over "een zeer ernstige zaak" en verwacht een rapport. Net als bij Volkswagen, heeft het bedrijf zelf de fraude al toegegeven.