Peeters over sjoemelsoftware: "Zeer onrustwekkend"

Minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) wil snel meer duidelijkheid over mogelijke sjoemelsoftware in Duitse auto's. Audi, Porsche, Opel, Mercedes en Volkswagen zullen zowat 630.000 wagens moeten terugroepen wegens onregelmatigheden bij de software die de filtering van de uitlaatgassen regelt.

"De studie die we hebben ontvangen en die de VRT heeft uitgevoerd is zeer onrustwekkend", zegt Peeters aan VRT Nieuws. Volgens Peeters heeft hij autofederatie Febiac om tekst en uitleg gevraagd. In de loop van volgende week neemt hij ook contact op met zijn Duitse collega's. "Dit neemt ernstige vormen aan. Hier moet gehandeld worden", zegt Peeters. "We moeten wel eerst duidelijk weten hoe het een en ander in elkaar steekt."

In Duitsland worden 630.000 auto's teruggeroepen. De maatregel is een gevolg van het onderzoek dat de Duitse autoriteiten voeren sinds het Volkswagen-schandaal is uitgebroken. De laatste maanden is de vervuilende uitstoot onderzocht van alle modellen die in Duitsland in het verkeer rondrijden. De Duitse minister van Verkeer Alexander Dobrindt heeft de resultaten daarvan voorgesteld.

In het onderzoek naar de uitstoot van de auto's werd daarbij niet alleen gekeken naar de testresultaten op rollen, maar werden ook meer realistische testen op de weg gebruikt. Uit het onderzoek bleek dat er geen sjoemelsoftware is gebruikt buiten de modellen van VW die eerder al door de mand waren gevallen. Maar er werden wel andere problemen ontdekt.

AFP or licensors

Temperatuur

Zo blijkt dat veel van de onderzochte modellen software aan boord hebben om de filtering van de uitlaatgassen te beperken zodra de buitentemperatuur onder een bepaalde drempel daalt. Daardoor is de motor op dat moment krachtiger, maar vervuilt hij wel meer. Volgens de Europese regels is dat alleen toegelaten om een ongeval of motorschade te verhinderen.

Het is onduidelijk of het terugschroeven van de filtering van de uitlaatgassen bij de betrokken auto's gerechtvaardigd is. In sommige gevallen zou de drempel om de filtering uit te schakelen op 18 graden liggen. De onderzoekscommissie heeft daarom aan de constructeurs gevraagd om de filtersoftware aan te passen en die hebben schriftelijk bevestigd dat te zullen doen. Het zou om 630.000 auto's gaan.

Dobrindt dringt erop aan om de Europese regels in verband met de filtersoftware aan te passen. De autoconstructeurs zouden ook verplicht moeten worden om meer uitleg te verschaffen over de werking van de motorsoftware die ze gebruiken.

2006 Getty Images