Alle spooroverwegen uitgerust met nieuw, elektronisch belsignaal

In de Gentse haven en in het Naamse Jambes worden vandaag de laatste nieuwe belsignalen geïnstalleerd aan een overweg. Het voorbije anderhalf jaar werden meer dan 3.100 dergelijke bellen geplaatst, die beter waarneembaar, duurzamer en comfortabeler zijn dan het oude belsignaal. De hele operatie, van ontwikkeling tot en met installatie, kostte ongeveer 3 miljoen euro.

Spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel startte in september 2014 met de installatie van het nieuwe belgeluid aan de ongeveer 1.550 overwegen langs het Belgische spoorwegnet die met bellen (gemiddeld twee per overweg) zijn uitgerust.

Het vroegere ononderbroken, mechanische belsignaal werd telkens vervangen door een elektronisch, golvend belgeluid. Zo'n pulserend geluid is beter waarneembaar voor de weggebruikers en zou ook de buurtbewoners minder storen. Bovendien hebben de nieuwe bellen, die geplaatst worden op de palen van de overweginstallatie, een langere levensduur en een lager stroomverbruik.

Voor Infrabel was de vernieuwing van de belsignalen een van de stappen om de veiligheid aan de overwegen verder te verhogen. In 2015 gebeurden 45 ongevallen aan spooroverwegen, waarbij er 11 mensen om het leven kwamen. "Stop altijd aan een overweg wanneer de rode lichten knipperen, de bel rinkelt en de slagbomen gesloten zijn of in beweging zijn", zegt Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit.

Uit het archief: echte bel aan spoorwegovergang verdwijnt