Brussel lanceert met screen.brussels eigen tax shelter

Screen.brussels, het nieuwe Brusselse gewestelijke merk voor de ontwikkeling en de ondersteuning van de audiovisuele sector, is vandaag gelanceerd in de aanwezigheid van Brussels minister-president Rudi Vervoort en Brussels minister van Economie Didier Gosuin.

Bijna 200 professionelen uit de audiovisuele sector waren aanwezig bij de lancering van het nieuwe platform. "Met deze economische steunmaatregel beogen we een stimulans te geven aan de Brusselse filmindustrie en audiovisuele sector, die maar liefst 8.000 mensen tewerkstelt en daarnaast nog eens 7.000 banen creëert in de verwante communicatiesector. Goed voor een totaal van 15.000 jobs", vertelt Vervoort.

Jaarlijks zal er 4 miljoen euro geïnvesteerd worden, waarvan 3 miljoen door screen.brussels fund en 1 miljoen door finance.brussels. De ambitie is om voor elke euro die het Brussels Gewest investeert, er vier naar de Brusselse economie te zien gaan.

Er zijn verschillende voorwaarden verbonden aan de financiële steun. Het bedrijf moet in Brussel gevestigd zijn, moet minstens één jaar bestaan en mag geen schulden hebben. De aanvraag kan tot tweemaal toe ingediend worden. Maar er moet ook geïnvesteerd worden. Zo moet een televisieserie of langspeelfilm minstens 250.000 euro van zijn technische of artistieke prestaties in Brussel investeren.

Naast screen.brussels fund zijn er nog drie andere pijlers: screen.brussels film commission, dat helpt bij het zoeken naar draailocaties, screen.brussels cluster, een groepering van deskundige bedrijven, en screen.brussels business, dat leningen of kapitaal aanbiedt.