Groot order MIVB noodgedwongen omgevormd van elektrische naar hybride bussen

De 235 nieuwe bussen die de Brusselse openbaarvervoermaatschappij MIVB wil bestellen, zullen hybride bussen zijn (die diesel met elektriciteit combineren) in plaats van volledig elektrische bussen. Dat kondigt Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) aan. De ambitie is om tegen 2030 wel volledig elektrisch te rijden; in 2018-2019 komt er een test op twee buslijnen en met een minibus.
Archieffoto

De Brusselse regering had een "oproep voor interesse van de markt" uitgeschreven om 235 elektrische bussen te bestellen voor de MIVB tegen 2018, maar "de markt kon die vraag niet positief beantwoorden binnen de voorwaarden opgelegd door de regering", legt men op het kabinet-Smet uit.

De bestelling moest dus aangepast worden. Er is nu beslist om 235 hybride bussen aan te kopen binnen het voorziene bedrag van 126 miljoen euro. "Deze aankoop laat toe om de 117 meest vervuilende bussen (euro 2) te vervangen en om het nieuwe openbaarvervoeraanbod, zoals voorzien in het busplan, met 118 bijkomende bussen te versterken vanaf 2018", zo staat in een persbericht.

De Brusselse regering heeft wel de ambitie om de busvloot van de MIVB tegen 2030 volledig elektrisch te laten rijden. Twee bestaande buslijnen zullen in 2018-2019 elektrisch uitgebaat worden om de mogelijkheden te testen. Daarnaast komt er een nieuwe lijn met een elektrische citybus (een kleinere bus), die de Dansaertwijk in het centrum van Brussel zal verbinden met de Zavel en Louisa. Voor beide projecten samen is 29,7 miljoen euro vrijgemaakt.

Het is nog niet duidelijk wie de bussen mag bouwen of op welke lijnen de tests precies zullen plaatsvinden.